Volt olyan alkalom, hogy három-négy buszt is alaposan megvizsgált, mielőtt rábukkant egy igazán megfelelőre. Ekkor lépett színre a BKV első női buszvezetője.


Gulyás Istvánné negyedszázadon át volt buszvezető a fővárosi utcákon. Az ATV csapata előásott egy különleges emléket: Ilike újra a volán mögé ült, és a kamerák kereszttüzében elevenítette fel a régi időket kedvenc buszán.

Különleges riportalanyt mutatott be a nézőknek az ATV. A Heti Napló Sváby Andrással című műsorban megismerhettük a BKV első buszsofőrnőjét. Gulyás Istvánné Ilike 2004-ben hagyta abba a buszvezetést. A cég első, nőknek szervezett tanfolyamát 1979-ben végezte el, majd 25 éven keresztül vezette a buszokat Budapesten.

Ilike édesapja és a férje is sofőr volt. Sőt, egy darabig ugyanazt a buszt vezették váltótársként.

"Mindig is azt mesélem, hogy szinte a buszon jöttem a világra, és úgy érzem, hogy ott valami megváltozott bennem. Talán egy különös illat ragadott meg, vagy csak egy megfoghatatlan érzés, de az biztos, hogy azóta a buszozás már a véremmé vált."

„Tedd különlegessé a szöveged!” – kérte stábunkat Ilike.

A riport alapján kiderült, hogy a várva várt első tanfolyamra tizenegy bátor hölgy jelentkezett, köztük Ilike is. Ő már rendelkezett a személyautó-vezetés tudásával, hiszen férje, István tanította meg neki az alapokat. Ám Ilike nem sejtette, hogy a férje mellett újabb izgalmas terveket dédelgetett a szívében:

"Nem is sejtettem, hogy részt vesz a tanfolyamon, mert én közben dolgoztam. Aztán egyszer csak megemlítette, hogy vizsgázni megy. Kérdeztem, hova is? Hát a buszvizsgára, mondta. Csodálkozva néztem rá: 'Tényleg beiratkoztál?'”

Ilike 35 évnyi elkötelezett szolgálatot követően az óbudai buszgarázsban kezdte a napjait. Ebből a hosszú időszakból 25 éven át a járművek felvételét végezte, míg az utolsó tíz évben diszpécserként irányította a forgalmat. Azonban a reggeli indulások sosem voltak zökkenőmentesek:

"Huszonöt volt a busz, és tíz év a diszpécserszolgálat. Átültem az üvegfal másik oldalára."

Arra a kérdésre, hogy melyik munkakör volt a nehezebb reggelente, a buszvezetőé vagy a diszpécseré, Ilike egyértelmű választ ad:

A buszvezetők élete nem mindig egyszerű. Előfordul, hogy több buszt is át kell néznem, mielőtt egyet végre ki tudok vinni. Miután megkapom a rendszámot, odamegyek, és szembesülök a valósággal: itt egy hiba, ott egy másik, ez meg teljesen hiányzik. Ráadásul néha még be sem indul a jármű. Ilyenkor vissza kell mennem, és új buszt kell kérnem.

- Ilike a riportban életre keltette a napi rutint.

A legelkötelezettebb és legmegbízhatóbb társa egy Ikarus 415-ös busz volt. Ezzel a járművel szinte minden reggel elindulhatott a munkába. A riport azonban nem csupán a munkahelyi emlékek felidézésére szolgált: a stáb meglepetésként előkerítette a híres 415-öst, így Ilike, a BKV első női sofőrje, a kamerák kereszttüzében ülhetett vissza a régi kedvencének kormánya mögé.

Related posts