A Google új fejlesztése komoly hatásokkal járhat a web világára, ami aggasztó híreket hozhat mindenki számára.

Drámai csökkenés tapasztalható a weboldalak látogatottságában, amint a Google keresőjében felbukkan a mesterséges intelligencia által generált összefoglaló – derült ki egy újonnan készült kutatásból.
A Google 2024 januárjától kezdve bemutatta legújabb fejlesztését, az AI Overview-t, amely a magyar felhasználók számára az AI-alapú áttekintés néven érhető el. Ez az innováció forradalmasítja a keresési élményt: amikor valaki rákeres egy adott témára, például egy vágyott úti célra, a Google keresőjének mesterséges intelligenciája automatikusan egy rövid, lényegre törő összegzést kínál a találati lista élén. Ez segíti a felhasználókat abban, hogy gyorsabban és könnyebben tájékozódjanak a keresett információkról.
A rövid összefoglaló hasznos információkat kínálhat, és természetesen megjeleníti a felhasznált forrásokat is. Ugyanakkor, a különböző weboldalak számára ez kifejezetten káros hatással bír: ha a felhasználó minden szükséges információt megkap az összefoglalóból, akkor valószínűleg nem kattint tovább a hivatkozott oldalakra. Ennek következtében a forrásként szolgáló portál nem realizál egyetlen megtekintést sem, ami végső soron bevételcsökkenést eredményez.
Ennek következtében a független kiadókat képviselő Independent Publishers Alliance panaszt nyújtott az Európai Bizottságnak, míg a Pew Research kutatóintézet arra volt kíváncsi, hogy a funkció milyen mértékben befolyásolja az oldalak látogatottságát. Röviden összefoglalva: a felhasználók számára egyre valószínűtlenebb, hogy bármire is rákattintsanak.
A vizsgálat során 900 amerikai felnőtt önkéntesen osztotta meg adatait a kutatókkal. Az elemzések arra utalnak, hogy amikor egy keresési eredmény között megjelent egy mesterséges intelligencia által készített összefoglaló, a felhasználók hajlamosabbak voltak elkerülni a hivatkozásokra való kattintást, mint amikor az AI-alapú funkció nem volt jelen.
A Pew márciusban gyűjtötte az adatokat, és a felhasználók által megnyitott hivatkozásokat vette alapul egy megfigyelt eszközön. Az összesen 68 879 egyedi keresésből 12 593-nál jelent meg az AI-alapú áttekintés, ami körülbelül 18 százalék. A kutatók ezután megvizsgálták, hogy a felhasználók milyen hivatkozásokat nyitottak meg a keresést követően, hogy elemezze, mire kattintottak - elhagyták a Google-t, hogy egy oldalon böngésszenek, vagy teljesen abbahagyták a böngészést.
A legfrissebb adatok szerint, amikor a mesterséges intelligencia megjelent a keresési találatok között, a felhasználók mindössze 8%-a kattintott a hagyományos módon egy találatra. Érdekesség, hogy amikor az összegzés nem volt látható, ez az arány 15%-ra nőtt. A CNET kiemeli, hogy a keresések csupán 1%-ában történt kattintás a linkekre, amelyek az összegzésben szerepeltek.
Az eredmények alapján az áttekintések kielégítik a felhasználók keresési igényeit, tehát valódi veszélyt jelentenek a weboldalakra nézve. Az is kiderült, hogy a Google MI-alapú összefoglalója leggyakrabban olyan forrásokat vesz alapul, mint a Wikipedia, a Reddit, vagy a YouTube. Ezeket az esetek 15 százalékában hivatkozza az összefoglaló.
A kormányzati források is gyakran tűnnek fel, ez 6 százalékot tett ki a kutatás szerint. A Google szóvivője azt hangsúlyozta a CNET számára, hogy az emberek egyre inkább az MI-alapú eszközök felé fordulnak, mivel például az is lehetővé válik számukra, hogy több kérdést is feltegyenek egymás után, ugyanabban a témában.
A keresőóriás véleménye szerint a Pew Research által használt módszertan "hibás", és nem tükrözi a valóságot. Állításuk szerint nem észleltek visszaesést a webes forgalomban. Érdekesség, hogy az összefoglalók jellemzően a hosszabb, összetett keresések során jelennek meg, de ez nem mindig igaz, hiszen a megjelenés a vizsgált témától is függ.