Profession.hu: A vállalatok jól képzett szakembereket keresnek, azonban gyakran túl magasnak tartják az elvárt bérigényeket.


A 2025-ös évre vonatkozó előrejelzéseik szerint a munkáltatók általánosságban optimisták, ám a létszámbővítési terveik kapcsán egyelőre óvatosan nyilatkoznak. A legnagyobb kihívás számukra jelenleg az, hogy megtalálják azokat a szakmai háttérrel rendelkező jelölteket, akik nemcsak a szükséges tudással rendelkeznek, hanem a cégkultúrába is harmonikusan illeszkednek. Ezen kívül a jelentkezők egyre magasabb bérigényeivel is meg kell küzdeniük – derült ki a Profession.hu legfrissebb elemzéséből.

A Profession.hu háromlépcsős kutatássorozata során alaposan felmérte a hazai cégek jövő évi humánerőforrás-gazdálkodási várakozásait és terveit, melyek eredményeit a HR Körkép című kiadványban tették közzé. Az elemzésből kiderült, hogy a válaszadók több mint egyharmada (38 százalék) nem az ad hoc megoldásokat választja, hanem inkább egy jól átgondolt és részletesen kidolgozott stratégiát követ. Ezen kívül a megkérdezett vállalatok több mint fele (58 százalék) aktívan foglalkozik a létszámtervezéssel, míg a megkérdezettek 70 százaléka egy már kialakított és rögzített toborzási és kiválasztási folyamatot alkalmaz.

Az új munkatársakat kereső cégek a jelentkezőket az elvárásaiknak megfelelően értékelik, figyelembe véve azok tapasztalatait, bérigényét és végzettségét. A legfontosabb szempont a pozícióhoz szükséges tapasztalat megléte, amit a cégek 75%-a emelt ki a szellemi munkakörök esetében, míg a fizikai pozícióknál ez az arány 64%. Ezt követi a bérigény, amely a szellemi területen a jelentkezők 54%-ánál, a fizikai munkakörökben pedig 49%-ánál játszik kulcsszerepet a kiválasztás során.

A munkakörhöz elengedhetetlen végzettség és annak színvonala a szellemi pozíciók tekintetében a hirdetők 56 százaléka számára alapvető kritérium, míg a fizikai munkaköröknél ez az arány 45 százalék. Érdekes módon a szellemi állások esetében a végzettség szerepe az elmúlt évben csökkent, ami új trendeket jelez a munkaerőpiacon.

A munkáltatók számára manapság az egyik legnagyobb kihívás, hogy a jelentkezők sokszor figyelmen kívül hagyják a hirdetésekben megfogalmazott követelményeket, és ezek hiányában próbálnak szerencsét a meghirdetett pozíciókban. Különösen aggasztó ez a jelenség a nyelvtudás és a szaktudás terén, hiszen a válaszadók körülbelül egynegyede tapasztalta ezt a problémát.

A munkáltatók jelentős része, pontosan 57 százalék, úgy véli, hogy a munkavállalók által megadott fizetési igények túlzottak. Ugyanakkor a munkakeresők számára a bér mértéke kiemelkedően fontos tényező, éppen ezért ez az információ a legkeresettebb a munkakörökkel kapcsolatos hirdetésekben is. Ennek ellenére csupán a cégek 13 százaléka ad meg minden álláshirdetésben bérinformációt, míg 31 százalékuk csak bizonyos pozíciók esetén, időnként osztja meg ezt az adatot.

A munkavállalók attitűdje komoly kihívások elé állítja a vállalatokat. Noha az elmúlt évhez képest jelentős előrelépések történtek, még mindig a munkavállalók negyede azt tapasztalja, hogy a jelentkezők motiváltsága és felkészültsége nem éri el a kívánt szintet a meghirdetett állások betöltésénél. Ezen kívül a válaszadók 17%-a a jelentkezők mobilitását is problémásnak tartja, mivel sokan nem hajlandók ingázni vagy akár egy másik településre költözni a munkahely távolsága miatt.

A toborzók az álláshirdetés alapos átgondolásával és precíz összeállításával is megkönnyíthetik a minőségi jelöltek megtalálását. Minél egyértelműbb és lényegre törőbb egy hirdetés, annál nagyobb eséllyel vonzza be a kiszemelt célcsoport figyelmét és gyűjti be a pozíció szempontjából releváns szakemberek jelentkezését.

"A hangzatosnak vélt, de homályos ígéretek, indokolatlanul magas elvárások és a hosszas megfogalmazások helyett konkrétumokra vágynak az álláskeresők, kiemelten például a feladatkör pontos leírására, a munkarend egyértelmű meghatározására és a hirdető cég nevére, lokációjára. Érdemes azt is figyelembe venni, hogy az emberek többsége mobiltelefonon keres állást, a jelentkezések több mint 60 százaléka mobiltelefonról érkezik, ezért a rövid, tömör megfogalmazás a célravezető" - mondta Dencső Blanka, a Profession.hu piackutatási és üzletfejlesztési szakértője.

Egyes speciális képesítést és szakmai háttérrel rendelkező pozíciók betöltése gyakran hosszabb időt vehet igénybe, mivel az ideális jelöltek száma meglehetősen korlátozott. Ilyen helyzetekben érdemes átgondolni, hogy mely alapvető tudások szükségesek a munka hatékony elvégzéséhez, és inkább a lényeges soft skillek alapján keresni az új kollégát. Bár ebben az esetben támogatásra lesz szükség a hiányzó szaktudás megszerzéséhez, így nagyobb eséllyel találhatunk motivált, fejlődésre nyitott szakembereket, akik készek új ismereteket elsajátítani a cég keretein belül.

Related posts