A Mol jelentős bejelentést tett: drámai mértékben emelkedik a nem-orosz eredetű olaj feldolgozása.


A Mol-csoport és az MVM csoport olajkereskedelmi megállapodást kötött, hogy tovább diverzifikálja a térség, de különösen a tengertől elzárt Magyarország és Szlovákia ellátási portfólióját - olvasható a vonatkozó közleményben. Az együttműködésnek köszönhetően a Mol évente akár 160 ezer tonnával növelheti a finomítóiban bedolgozott alternatív kőolaj mennyiségét. Mindkét cég a Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC) kőolajvezetéken keresztül szállítja a törökországi Ceyhan terminálra a Kaszpi régióból származó nyersolaját, amely onnan kerül tovább Mol-csoport piacaira. A Mol-csoport évek óta dolgozik azeri kőolajjal: a vállalat 2020-ben szerzett részesedést az Azeri-Chirag-Gunashli (ACG) olajmezőben, ahonnan tavaly 5 millió hordó nyersanyagot szállított a régióba. Az MVM csoport 2024-ben lépett be befektetőként az azeri térségbe, a Shah Deniz földgáz és kondenzátum (kőolaj) mező termelési megosztási megállapodás 5%-os részesedésének megvásárlásával.

Az azeri Shah Deniz mélytengeri földgázmezőjéből származó kőolajból a Mol havonta átlagosan 100 ezer hordót vásárol, ahogy azt a legfrissebb közlemény is megerősíti. A két vállalat közötti kereskedelmi partnerség évente körülbelül két tankerhajónyi azeri kőolajat biztosít a régió számára, ezen felül pedig a Mol már eddig is hozott be egy havi szállítmányt.

"Büszkék vagyunk arra, hogy a kőolajellátásba való bekapcsolódásunk révén hozzájárulhatunk térségünk ellátásbiztonságának növeléséhez. Az MVM Shah Deniz-ben szerzett részesedése nem csupán egy kiemelkedő pénzügyi befektetés, hanem közvetett módon támogatja a régió energiaellátását is, hiszen az itt kitermelt kőolaj egy része eljut a közép-európai piacra. Az MVM és a Mol között létrejött szerződés teljes mértékben összhangban áll a hazai ellátásbiztonság erősítésének szükségleteivel, valamint az MVM csoport 2035-ig terjedő stratégiai terveivel" - nyilatkozta Martini Réka, az MVM csoport stratégiai és tranzakciós igazgatója.

A Mol már 2022 előtt jelentős, 170 millió dolláros befektetést irányzott elő az Adria-vezeték és a hozzá kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésére, célja pedig a régió energetikai pozíciójának megerősítése érdekében legalább két működőképes ellátási útvonal létrehozása volt. Azóta a cég 14 különböző alternatív kőolajfajtát vizsgált meg, és aktívan dolgozik azon, hogy finomítóiban fokozza a technológiai rugalmasságot.

A legújabb együttműködés révén a Mol évente körülbelül 160 ezer tonnával növelheti az alternatív kőolaj mennyiségét, amelyet finomítóiban dolgoz fel. Hogy jobban megértsük, mit is jelent ez a szám, érdemes tudni, hogy a százhalombattai finomító kapacitása éves szinten körülbelül 6,5 millió tonna kőolaj feldolgozására képes. Fontos megjegyezni, hogy a szakértők becslései szerint Magyarország kőolajimportjának 75-80%-a még mindig Oroszországból származik, amely mind a Mol pozsonyi, mind a százhalombattai finomítójába érkezik.

A Mol véleménye egyértelmű:

Minél több forrást tudunk bevonni a kőolaj beszerzésébe a tengerrel nem érintkező országok számára, annál stabilabb és költséghatékonyabb lesz az üzemanyag-ellátás.

Évek óta dolgozunk azon, hogy a finomítói technológia és infrastruktúra fejlesztése mellett diverzifikált beszerzési portfóliót építsünk ki. Az MVM-mel kötött kereskedelmi megállapodás fontos előrelépést jelent a törekvéseinkben, hiszen egy kiszámítható és kontrollálható megoldást nyújt számunkra. Sok feladatunk van még, hiszen a régió ellátásbiztonságához legalább két működőképes és kereskedelmileg versenyképes kőolaj-vezetékre van szükség, az Adria-vezetékre pedig egyelőre nem lehet teljesértékű ellátási útvonalként tekinteni" - fogalmazott Szabó Gabriel, a Mol-csoport Downstream ügyvezető igazgatója.

A Mol-csoport évek óta elkötelezetten foglalkozik azeri kőolajjal a finomítóiban. 2023 márciusában a vállalat egy jelentős lépést tett, amikor az azerbajdzsáni Azeri-Chirag-Gunashli (ACG) olajmezőről érkező Azeri Light típusú kőolajszállítmányt juttatott el a Slovnaft finomítójába, ahol 2020 óta tulajdonrészesedéssel bír. A szállítmány, melynek mennyisége 80-90 ezer tonna volt, a törökországi Ceyhan kikötőjéből indult, és az Adria-vezetéken keresztül érkezett meg Pozsonyba. A Slovnaft finomítójában már 2023 előtt is sikeresen teszteltek különböző olajfajtákat a Közel-Keletről és a Kaszpi-tenger térségéből, bizonyítva a vállalat sokoldalúságát és innovációs képességét.

Related posts