Milyen jövő vár a magyar iskolákra? Egyházkarcsán egyelőre nincs konkrét elképzelés, míg Békén a polgármester kifejezte felháborodását a helyzet miatt.

Az oktatási minisztérium most az alapiskolai hálózat átalakítására összpontosít, miután a középiskolák reformja már megtörtént. A jövőben várhatóan iskolák összevonására, kihelyezett tagozatok és klaszterek létrehozására, valamint a tanulók utaztatásának újragondolására kerülhet sor – sőt, akár iskolabezárásokra is. Régiónk kisebb lélekszámú intézményeinek településvezetőit kérdezzük arról, milyen lépéseket tesznek a várható átalakulások kezelésére és a közösségi oktatás fenntartására.
Ha a 2026/2027-es tanévtől megvalósuló kötelező tantervi reform nem tartotta volna lekötve az alapiskolák vezetőit és a fenntartó önkormányzatokat, akkor számos településen talán már konkrétabb lépéseket tettek volna a 1-3. vagy akár 1-5. osztályok megnyitásáról 2026 szeptemberében. Jelenleg azonban még mindig csak tervek szintjén folynak az értekezletek. Ezen felül a teljes iskolahálózat ésszerűsítése is ott lebeg a fejük felett, amelynek hatásait már egyes középiskolák esetében tapasztalhattuk.
A Dunaszerdahelyi járásban megszólított két településvezető jelenleg nem rendelkezik konkrét megoldási javaslatokkal.
Kérdésünkre, amelyben arra voltunk kíváncsiak, milyen jövőképet látnak iskolájuk számára, Egyházkarcsa polgármestere, Mórocz Péter hangsúlyozta, hogy minden lehetséges eszközzel azon fognak munkálkodni, hogy megőrizzék helyi iskolájuk önállóságát és integritását.
Mivel jelenleg még nem állnak rendelkezésünkre részletes információk, hiszen a reform még folyamatban van, konkrét terveink egyelőre nincsenek. Mindazonáltal elkötelezettek vagyunk amellett, hogy megőrizzük iskolánkat, hiszen az oktatás kiemelt fontosságú a község életében.
- emelte ki. Az iskolai klaszter létrehozása, valamint más intézményekkel való együttműködés, amely során megosztanák a tanárokat, az oktatóhelyiségeket és a személyzetet, egyelőre nem került napirendre. A polgármester hangsúlyozta, hogy fontos számukra az önálló iskola megőrzése. Az egyházkarcsai alapiskolában 15 diák kezdi meg a 2025/2026-os tanévet szeptembertől, ami kedvező hír, hiszen tavaly mindössze 5 új elsősük volt.
A faluban nagyon kedvelik az iskolánkat, ahol egy kiválóan működő családi programot kínálunk, amelyet a szülők jól ismernek és támogatnak. Ennek a programnak az a célja, hogy a gyerekek mindent elsajátítsanak az iskolában, így a délutáni órákban már nem szükséges hazavinniük az iskolatáskát.
- osztotta meg Mórocz Péter. A tantervi reform alakulását is érdeklődve figyelik, de mivel most is 1-5. osztályig zajlik az intézményben az oktatás, a technikai és a környezeti feltételek már adottak.
A járás legkisebb magyar alapiskoláját fenntartó község, a körülbelül 500 fős lakossággal bíró Béke, polgármestere, Jankovics Katalin az Új Szónak elmondta, hogy a kisiskolák valóban nehéz helyzetben vannak. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ez a probléma nem csupán a magyar iskolákat érinti, hanem minden alacsony létszámú oktatási intézményt Szlovákiában.
A sokszor túlbonyolított adminisztráció és az egyre növekvő fenntartási költségek már így is nagy terhet rónak az alapiskolákat fenntartó önkormányzatokra, mégis szeretnék elkerülni a bezárást. Ennek érdekében pedig kénytelenek olyan kompromisszumot kötni, amivel ugyan csökken a jogkörük, de megmaradhat az oktatás az adott településeken.