Mike Lynch luxusjachtja néhány másodperc leforgása alatt merülhetett el a tenger mélyébe.


Egy friss előzetes elemzés alapján a hajó "rossz időben volt rossz helyen", és a legénység minden lehetséges erőfeszítést megtett, de a Bayesian nem tudott megküzdeni az időjárás viszontagságaival.

Az "extrém szél" volt a felelős a Bayesian luxusjacht tragikus sorsáért - állítja a BBC a brit tengeri balesetek kivizsgálásával foglalkozó ügynökség (MAIB) legújabb előzetes jelentésére hivatkozva. A MAIB által irányított nemzetközi nyomozás arra a megállapításra jutott, hogy a közel 130 kilométer/órás szél "viharosan" csapott le a hajóra, amely így másodpercek alatt elsüllyedt. A kutatók megállapították, hogy hajnali 4 óra 6 perckor a jacht mindössze 15 másodpercen belül 90 fokos szögben megdőlt, ezután pedig már nem volt lehetőség a helyzet megmentésére.

A nyomozás kiderítette, hogy valójában ennél kevesebb is elég lett volna a katasztrófához, nagyjából 117 kilométer/órás széllökések már képesek lettek volna felborítani a hajót, erről azonban a legénység és a tulajdonos sem tudott - tették hozzá - mivel ez az információ a fedélzeti kézikönyvben nem szerepelt.

A nyomozás megállapításai szerint a legénység minden tőlük telhetőt megtett a helyzet kezelésére: azonnal becsukták az ablakokat, beindították a motort, és felhúzták a horgonyt – ezek a lépések általában elvárt reakciók hasonló körülmények között. Azonban az ilyen intézkedések végrehajtása nem történik meg villámgyorsan; egy ekkora hajónál normál esetben legalább 5-10 percet vesz igénybe. Az időjárási adatok azt mutatják, hogy a katasztrófa előtt egy órával 15, míg fél órával korábban már 50 kilométer/órás széllökések voltak a tengeren. Ezért a legénységnek csupán alig fél óra állt a rendelkezésére, hogy reagáljon a gyorsan változó körülményekre.

A vizsgálatot az MAIB irányította, mivel a Bayesian az Egyesült Királyságban volt regisztrálva. Jelenleg azonban ezek csupán előzetes megállapítások, és a végleges jelentés közzétételének időpontja még nem került meghatározásra. Továbbá kiemelték, hogy a megállapítások "korlátozott számú ellenőrzött bizonyítékon" alapulnak, amit az olasz hatóságok által indított büntetőeljárás okozta roncshoz való hozzáférés korlátozottsága indokol.

Tavaly augusztusban a brit zászló alatt közlekedő, több mint ötven méter hosszú Bayesian nevű szuperjacht egy heves viharban elsüllyedt. 22 utast és személyzetet szállított, és Porticello kikötőjénél, Palermo közelében horgonyzott, amikor a baleset megtörtént. A fedélzeten volt Mike Lynch brit techvállalkozó, aki négy másik áldozattal együtt megfulladt, 18 éves lánya pedig egy tőlük távolabbi kabinban halt meg. A baleset után néhány órával a hatóságok megtalálták a kanadai-antiguai fedélzeti szakács, Recaldo Thomas holttestét is a roncs közelében.

A baleset meglehetősen furcsa körülményeiről és hátteréről, egy esetleges kémszálról és ezzel véletlenül egybevágó másik balesetről ebben a cikkben írtunk bővebben:

A jachttal együtt ötven méter mélyre süllyedt néhány széf, amelyekben két merevlemez rejtőzik, tele olyan minősített információkkal, amelyek a nyugati országok titkosszolgálataihoz kapcsolódnak. A szicíliai polgári védelem ezért a katasztrófa után megerősítette a roncs védelmét, mivel aggódtak az ékszerekre vadászó tolvajok és a barátságtalan államok esetleges érdeklődése miatt.

Néhány nappal ezelőtt a hatóságok megkezdtek egy jacht roncsainak kiemelésére irányuló műveletet, amely tragikus fordulatot vett, amikor egy 39 éves holland búvár, Robcornelis Maria Huijben Uiben életét vesztette. E tragikus esemény után a roncs kiemelésének folytatása csütörtökön várható.

Related posts