Új, jelentős változások várnak ránk a fővárosi parkolás terén: emelkedő parkolási díjak és a kedvezmények megszüntetése. Civil szervezetek egy radikális átalakítással álltak elő, melynek célja a főváros közlekedésének javítása és a fenntarthatóság előmozd


Magasabb és kiterjesztett fővárosi parkolási díjak, a garázzsal, zöld rendszámos kocsival vagy céges autóval rendelkezők kedvezményeinek elvétele mellett további szigorításokat is javasol hat civil szervezet a budapesti képviselőknek.

Miközben Karácsony Gergely főpolgármester egy átfogó "parkolási rendszerváltó" csomaggal készül, amelyet a novemberi Fővárosi Közgyűlés elé terjesztene, a Levegő Munkacsoport legfrissebb közleménye alapján hét civil szervezet konkrét ajánlásokat dolgozott ki a fővárosi képviselők számára a parkolási díjak emelésére és kiterjesztésére. A közlemény hangsúlyozza, hogy ezeknek a javaslatoknak az elfogadása jelentős lépést jelentene a jövő heti Fővárosi Közgyűlés számára, melynek célja a közlekedési dugók csökkentése, a parkolóhelyek könnyebb elérhetősége, valamint a gyermekek és felnőttek egészségének védelme érdekében tett erőfeszítések támogatása.

A Levegő Munkacsoport, a Járda Gyalogosoké, a Járókelő Közhasznú Egyesület, a Közlekedő Tömeg Egyesület, a Magyar Közlekedési Klub, a Miutcánk, valamint a Város és Mobilitás Intézet közös kezdeményezése alapján

A nem helybéliek számára egy órás parkolás díja jelenleg 200, 300, 450 és 600 forintról 300, 600, 750, valamint 900 forintra nőne.

Érvelésük alapján 2009-hez képest a parkolódíjak emelkedése még mindig csupán körülbelül 70 százalékot jelentene. Ezzel szemben az átlagkeresetek 2009 óta közel 220 százalékkal emelkedtek. Ez azt mutatja, hogy a parkolódíjak gazdasági ösztönző hatása, még a tervezett változtatásokkal együtt is, jelentősen elmaradna attól, amit a helyzet 2009-ben mutatott.

Ajánlott továbbá, hogy...

A javaslat értelmében a közösségi autók használati körülményei is kedvezőbbé válnának, hiszen ezek a járművek a kizárólagos lakossági parkolóhelyeken is megállhatnának. Az indoklás szerint a közösségi autókat főként a helyi lakosok veszik igénybe, ami ösztönözheti őket arra, hogy kevesebb saját autót tartsanak. Ez a lépés nemcsak a közlekedési problémák enyhítését szolgálja, hanem a fenntarthatóbb életmódot is elősegíti.

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke szerint "a belső kerületekben szinte minden talpalatnyi közterület az autók mozgását vagy tárolását szolgálja, a zöldfelületek aránya pedig csak pár százaléknyi. Számos külső kerületi lakótelepen se sokkal jobb a helyzet, hiszen ott is sokszor több az autó, mint a fa. Ez rendkívül károsan hat a lakók és köztük mindenekelőtt a gyerekek egészségére. Már régen követni kellett volna Tokió, Szöul és más városok példáját, ahol csak az vásárolhat autót, aki bizonyítani tudja, hogy azt közterületen kívül tudja tárolni. Ezt Budapesten már legfeljebb az újonnan vásárolt autók esetén lehetne megtenni, de addig is pénzügyi eszközökkel kell ösztönözni az autósokat, hogy ne tárolják a gépkocsijukat közterületen."

Related posts