A nagy közösségi média platformok és a randi alkalmazások fénykora lassan leáldozik, és a színpadra lépnek olyan alternatívák, amelyek sokkal vonzóbbak és emberközelibbek.
A Tinder egyre gyengül, a hobbi appok viszont folyamatosan erősödnek
Az utóbbi években a randi alkalmazások és a hagyományos közösségi média platformok dominanciáját egy új, izgalmas tendencia törte meg. Az emberek felfedezni kezdték azokat a hobbi alapú alkalmazásokat, mint a Strava, a Goodreads, a Letterboxd vagy a Ravelry. Ezek az appok nem csupán az egyéni szenvedélyekre koncentrálnak, hanem arra is törekednek, hogy összekapcsolják azokat, akik hasonló érdeklődési körrel rendelkeznek. Ezzel új közösségek alakulnak, ahol a közös hobbik és élmények révén mélyebb kapcsolatok születhetnek.
Az emberek egyre inkább kimerültek az algoritmusok által irányított tartalmak özönétől, és olyan platformokat keresnek, ahol valóban a saját érdeklődési köreik szerint kapcsolódhatnak másokhoz. A hagyományos közösségi média felületeken, mint például a Twitter (amely most már X néven fut), az Instagram vagy a TikTok, a felhasználók egyre inkább azt tapasztalják, hogy a megjelenő tartalmak nem az ő igényeikre, hanem az algoritmusok által kreált trendekre épülnek.
Ezzel szemben a hobbiappok olyan platformok, amelyek egy-egy specifikus érdeklődési kör mentén szerveződnek. A futóknak és sportkedvelőknek szóló Strava például az elmúlt évben 20%-kal növelte felhasználói bázisát. Az alkalmazás nemcsak az edzések dokumentálását teszi lehetővé, hanem üzenetküldési funkciót is kínál, hogy a felhasználók kapcsolatban maradhassanak egymással.
Az olvasás szerelmesei számára létrehozott Goodreads már több mint 150 millió tagot gyűjtött össze, míg a kötés és kézimunka szerelmeseinek közösségi hálózata, a Ravelry, több mint 9 millió felhasználóval büszkélkedhet. A Letterboxd, amely a filmrajongóknak kínál közösségi élményt, 2020-ban még csak 1,8 millió felhasználót vonzott, de mára több mint 14 millióan használják világszerte.
A hobbiappok sikere abban rejlik, hogy személyesebb és kevésbé toxikus alternatívát kínálnak a hagyományos közösségi médiával szemben. Míg a nagy platformokon az algoritmusok döntik el, milyen tartalmak jelenjenek meg, addig a hobbi appok közvetlenebb és emberibb kapcsolatokat kínálnak. A felhasználók hasonló érdeklődési körök mentén találkozhatnak, legyen szó futásról, könyvekről, filmekről vagy kézműveskedésről.
Jess Maddox, a University of Alabama digitális médiával foglalkozó kutatója, rámutat arra, hogy sokan a hobbiappok világába menekülnek, mivel ezek a felületek kevésbé függnek az algoritmusok irányításától. "Érdekes ellentmondás, hogy miközben a nagy közösségi média platformok egyre inkább testre szabott tartalmakat nyújtanak, a felhasználók egyre inkább eltávolodnak azoktól a dolgoktól, amelyek valójában lekötik őket" - magyarázza Maddox.
Az emberek egyre inkább elveszítik a lelkesedésüket a randialkalmazások világában, ahol a kapcsolatok gyakran felszínesek maradnak. A Match Group, amely többek között a Tinder és a Hinge népszerű platformokat üzemelteti, jelentős pénzügyi nehézségekkel küzd: részvényeinek értéke a 2021-es csúcsidőszakhoz képest drámaian, 80%-kal csökkent.
Ellenben a hobbival foglalkozó alkalmazások sokkal inkább a közösségi igényekre építenek. A Strava, például, nem csupán az edzések nyomon követésére ad lehetőséget a futók számára, hanem arra is, hogy kapcsolatokat építsenek más futókkal, így egy igazi közösséget teremtsenek a szenvedélyük köré.
A randialkalmazásokkal ellentétben, amelyek elsődlegesen a külsőségekre fókuszálnak, a hobbi appok lehetőséget adnak arra, hogy az emberek valódi érdeklődési körük alapján találjanak egymásra. Ez a kevésbé szexuálisan túlfűtött légkör sokak számára vonzóbbá teszi ezeket az alkalmazásokat.
Carolina Are, a Northumbria Egyetem kutatója szerint a randi alkalmazások egyre kevésbé vonzóak. "Sokan kiábrándultak abból, hogy a randialkalmazásokon elsősorban a külső alapján ítélik meg őket" - magyarázza. Az algoritmusok által vezérelt találatok gyakran nem hozzák meg a kívánt eredményt, és sokan úgy érzik, hogy ezek az alkalmazások nem szolgálják jól az emberek valódi igényeit.
A hobbi alkalmazások ezzel ellentétben egyedülálló lehetőséget kínálnak arra, hogy az emberek közös szenvedélyeik révén találkozzanak, így lehetőség nyílik mélyebb és tartalmasabb kapcsolatok kialakítására. Nem meglepő, hogy a Match Group, amely a népszerű Tinder és Hinge platformok mögött áll, jelentős anyagi veszteségeket könyvelhetett el az utóbbi évek során.
A hobbi appok egyik legnagyobb előnye a barátságos és biztonságos közösségi tér, amelyet szigorú, de igazságos moderációs szabályok biztosítanak. A Letterboxd például szigorú szabályokat alkalmaz a gyűlöletbeszéd, a rasszizmus és más kirekesztő viselkedési formák ellen. Gemma Gracewood, az alkalmazás főszerkesztője szerint a moderátorok munkája ritkán igényel komoly beavatkozást, mivel a közösségi szabályok világosak és következetesen betartatottak.
Míg a TikTok világszerte 40.000 moderátort alkalmaz, addig a Meta 15 000 főt alkalmaz erre a célra. A hobbi appok ennél jóval kevesebb emberrel is képesek fenntartani a barátságos légkört. Ez annak is köszönhető, hogy ezek az alkalmazások kevésbé vonzzák a toxikus viselkedésű felhasználókat, mivel fókuszuk egy-egy specifikus témára korlátozódik.
A hobbi alkalmazások népszerűsége azt jelzi, hogy az emberek egyre inkább vágynak a tartalmasabb és kevésbé mérgező online környezetekre. Ezek a platformok nem csupán az érdeklődési területeik alapján építenek baráti kapcsolatokat, hanem új utakat kínálnak a romantikus kapcsolatok és közösségi élmények felfedezésére is. Az ilyen típusú appok sikeressége arra is figyelmeztet, hogy az emberek egyre inkább a személyes és emberi kapcsolatokra helyezik a hangsúlyt a digitális világban, keresve a valódi interakciókat és mélyebb összekapcsolódásokat.