Lázár svájci tapasztalata: bár nem oldja meg a magyar vasút legnagyobb problémáit, mégis mérföldkő lehet a MÁV számára. - Világgazdaság


A vidéki nagyvárosi térségek lehetnek a kedvezményezettjei a Lázár János építési és közlekedési miniszter által megszellőztetett svájci motorvonat-beszerzésnek. Arra azonban még várni kell, hogy a vidék képét meghatározó Bzmot, azaz "kispiros" elnevezésű vonatokat lecserélje a MÁV.

"Folyamatosan tárgyalok a svájciakkal. Komoly esély van rá, hogy Magyarország jelentős motorvonatflottát fog vásárolni az alpesi országból" - árulta el néhány napja Lázár János építési és közlekedési miniszter a Boonnak adott interjújában, hogy honnan szerezne be vonatokat a MÁV. A tárcavezető először a közlekedési infón beszélt arról, hogy előrehaladott tárgyalásban van egy meg nem nevezett ország képviselőivel, akik több száz motorvonatot cserélnének le néhány év alatt. Lázár a mostani interjújában el is magyarázta, hogy miért pont a svájciakra esett a választása, az alpesi ország ugyanis tízévente lecseréli a járműparkját, tehát meglehetősen fiatal flottával rendelkezik.

Még több Stadler jöhet Magyarországra

Nem csupán a flotta életkorának figyelembevételével, hanem a járművek típusainak sokszínűsége miatt is kiváló alternatíva lehet a MÁV számára egy ilyen beszerzés. A svájci gyártó, a Stadler, jövőre éppen azokat a motorvonat-típusokat kívánja kivonni a forgalomból, amelyek közül több már közel húsz éve szolgálja a magyar vasúti közlekedést.

Összességében Magyarországon jelenleg 122 FLIRT és 40 KISS motorvonat üzemel, és a végső összeszerelésük a szolnoki Stadler-gyárban zajlik, így jelentős tapasztalat halmozódott fel ezen járművek üzemeltetése terén. Lázár János ugyanakkor nem részletezte, mely konkrét vonatok beszerzését tervezi a magyar állam. Korábban említettük, hogy a svájci vasút több száz használt, de kiváló állapotú motorvonattal rendelkezik, amelyek közül választani lehet.

A miniszter által megfogalmazottak alapján a Stadler GTW tűnik a legvalószínűbb választásnak. Ugyanakkor fontos kérdés, hogy mennyibe is kerülne a használt motorvonatok átalakítása és a magyar környezethez való igazítása. A két ország vasúthálózatában eltérő áramellátási rendszerek működnek: míg Svájcban és a német nyelvű országokban 15 kilovoltos áramot használnak, nálunk 25 kilovoltos rendszer van érvényben. Ezért elkerülhetetlen, hogy a vonatokhoz hozzá kell nyúlni, ami biztosan extra költségekkel jár.

Related posts