Súlyos leépítések várnak az autógyártó szektorra: sok munkavállaló elveszítheti az állását - Pénzcentrum

A Nissan elindította a tárgyalásokat az európai regionális irodájának munkavállalói érdekeit képviselő szakszervezettel a tervezett létszámcsökkentés kapcsán. Ez a lépés a cég átfogó szerkezetátalakítási tervének szerves részét képezi.
A japán autógyártó megerősítette, hogy egyeztetéseket folytat a munkavállalói képviselőkkel a franciaországi Montigny-le-Bretonneux-ban található Nissan Automotive Europe irodájában, ahol jelenleg mintegy 560 fő dolgozik. Ez a regionális központ felügyeli a vállalat afrikai, közel-keleti, indiai és óceániai tevékenységét is - írja a Reuters.
A lap által látott dokumentum szerint a vezetőség és a szakszervezet megállapodott abban, hogy először az önkéntes távozásokról tárgyalnak, mielőtt bármilyen kényszerű elbocsátásra kerülne sor. A megbeszélések várhatóan október 20-ig lezárulnak, a teljes részleteket pedig novemberben ismertetik a dolgozókkal.
"Szorgalmasan és tiszteletteljesen együttműködünk minden érintett féllel, hogy biztosítsuk a folyamat zökkenőmentes, átlátható és a jogi normáknak maradéktalanul megfelelő lebonyolítását" - fogalmazott Massimiliano Messina, a Nissan regionális alelnöke július 31-én küldött e-mailjében, megjegyezve, hogy a végleges döntés még nem született meg.
Az áprilisi kinevezése óta Ivan Espinosa vezérigazgató ambiciózus átalakítási tervet jelentett be, amely drámai lépéseket foglal magában. A Nissan munkaerejének körülbelül 15%-os leépítése mellett a globális gyártási kapacitásot is jelentősen, közel 30%-kal csökkentik, így a termelés éves szinten 2,5 millió járműre redukálódik. Ezen kívül a gyártóhelyek számát 17-ről 10-re fogják mérsékelni, ami új irányt ad a vállalat működésének.
A japán autógyártó, amely a kínai és amerikai piacon gyenge értékesítési mutatókkal néz szembe, a szerkezetátalakítás révén 500 milliárd jen (körülbelül 3,4 milliárd dollár) megtakarítást kíván elérni. Nemrégiben a Nissan bejelentette, hogy 2024 márciusáig leállítja a termelést mexikói Civac gyárában. Ráadásul 2028 márciusáig befejezi az autógyártást a japán Oppama létesítményében, míg a Nissan-Shatai Shonan gyárában 2027 márciusig zárják be a kapukat.
A vállalat körülbelül 19 000 munkatársat foglalkoztat világszerte, köztük Európában, Afrikában, a Közel-Keleten, Indiában és Óceániában. A 2024 októberében közzétett sokszínűségi jelentés alapján a dolgozók mintegy 60%-a Európában tevékenykedik.