Figyelem, Magyarországon megjelentek az új típusú KRESZ-táblák! Ezek a táblák könnyen félreérthetők, és komoly következményekkel járhatnak, ha nem figyelünk oda. Ne hagyja, hogy a figyelmetlenség nagy bajt okozzon! - Pénzcentrum
Létezik egy olyan szabályozás, amely immár több mint egy évtizede a KRESZ szerves részét képezi, mégis sok sofőr figyelmen kívül hagyja: ez a biztonsági folyosó kialakítása a gyorsforgalmi utakon. A Magyar Közút kommunikációs vezetője az InfoRádióban hangsúlyozta, hogy egy súlyos baleset esetén akár percek, sőt másodpercek is döntő fontosságúak lehetnek a sérültek életében. Ezért kritikus jelentőségű, hogy a segítség a lehető leghamarabb eljusson a helyszínre.
Adj utat a segítségnek! címmel közös közlekedésbiztonsági kampányt indított a Magyar Közút, valamint az Építési és Közlekedési Minisztérium, melynek keretében országszerte kétszáz molinót helyeztek ki az utak mentén azzal a céllal, hogy felhívják az autósok figyelmét arra, hogy engedjék el az utakon a közútkezelő munkatársait.
A KRESZ-ben már több mint egy évtizede megtalálható egy szabály, amely előírja a biztonsági folyosó kialakítását a gyorsforgalmi utakon. Ennek ellenére sok autós figyelmen kívül hagyja ezt a kötelezettséget, és a gyakorlatban még mindig nem vált általánossá a megfelelő alkalmazása.
A Magyar Közút kommunikációs vezetője az InfoRádióban kifejtette, hogy amennyiben egy gyorsforgalmi vagy osztott pályás úton forgalmi akadály vagy baleset történik, akkor...
A belső sávban közlekedőknek érdemes minél inkább a bal oldalra húzódniuk, míg a külső sávban haladóknak a jobb oldal felé kell elmozdulniuk.
Ezzel megnyílik egy teljesen új lehetőség a mentőszolgálatok, tűzoltók, rendőrök, katasztrófavédelmi egységek és közútkezelők számára – ez pedig a már korábban említett biztonsági folyosó.
Pécsi Norbert egyébként hozzátette: problémát jelent az is, hogy a közútkezelők sokszor nem kapják meg azt a támogatást, mint a mentők, a tűzoltók vagy a rendőrök.
A szakértő véleménye szerint azonban függetlenül attól, hogy ki nyújt támogatást a rászorulóknak,
minél később érkeznek meg az adott helyre az illetékesek, annál később lehet megnyitni az utat, illetve annál tovább tarthat egy-egy torlódás.
Az országos gyorsforgalmi hálózaton, beleértve a koncessziós társaságok által kezelt utakat is, 200 molinót helyeztek ki, amelyek a biztonsági folyosó kialakítását segítik vizuális elemekkel.
Pécsi Norbert szerint az autósok gyakran nem engedik el a Magyar Közút járműveit, miközben a mentőket, tűzoltókat és rendőröket igen. Hangsúlyozta, hogy a torlódások gyors felszámolása minden közlekedő érdeke, ezért fontos, hogy a közútkezelő munkatársai is akadálytalanul eljussanak a balesetek helyszínére.
Pécsi Norbert figyelmeztetése szerint az autósok többsége nem készült fel az ilyen helyzetekre, és a problémák még súlyosabbá válhatnak, ha a sofőrök nem a vezetésre vagy az előttük haladókra figyelnek, hanem inkább a telefonjukat nyomkodják. "Gyakran előfordul, hogy diszpécsereinknek frissíteniük kell a balesetekkel kapcsolatos információkat, mivel a bámészkodók miatt a forgalom a másik sávban is megreked" - tette hozzá a kommunikációs vezető.