Ezek az autók a töréstesztek elhanyagolt gyermekei.


A varázstükör szavai a gonosz királynőnek a Hófehérkében mindig is a hiúságról és a versengésről szóltak. Hasonlóképpen, ezek az autók is megállják a helyüket a biztonsági szempontok terén, de a piacon fellelhető alternatívák között akadnak olyan modellek, amelyek kiemelkednek a teljesítményükkel és innovációjukkal.

Május végén az Euro NCAP szervezet több mint tizenkét teszt eredményét tette közzé, amelyek az új autók utas- és gyalogosvédelmi teljesítményét vizsgálták. Az elemzett modellek közül sokan megkapták a legmagasabb, ötcsillagos minősítést, azonban akadtak olyanok is, amelyek gyengébben szerepeltek. Most a szabadidőjárművek teljesítményére összpontosítunk.

A probléma minden esetben ugyanaz: a vezetőtámogató rendszerek terén egyre magasabbra helyezi a mércét az Euro NCAP, viszont egyes típusok - akár fejlesztési ciklusuk ütemezése, akár a gyártó tudatos (ár)döntése miatt - nem képesek minden téren megugrani ezt a magasságot.

Képzeljük el, hogy 2025-ben egy autó nem képes észlelni, ha a hátsó ülésen gyermekek utaznak, vagy ha a vezető figyelme elkalandozik, esetleg ha az utasai éppen egy közeledő kerékpáros elé akarnak kiszállni. Ebben az esetben a rendszer nem csupán figyelmeztet, hanem pontlevonással sújtja az autót. Ez a hiányosság pedig elegendő ahhoz, hogy az autó a maximális öt csillag helyett csupán négyet kapjon a biztonsági értékelés során.

Néhány évvel ezelőtt ezek a rendszerek nem is léteztek, így könnyen lehet, hogy az évtized elején a cikkünkben szereplő összes autó maximális, ötcsillagos minősítést kapott volna - a fejlődés azonban olyasvalami, amivel illik lépést tartani.

A városi szabadidőjármű műszakilag jelentős részben megegyezik a Renault 5-össel, így csak bizonyos paramétereket kellett újra mérniük a mérnököknek. Voltak területek, ahol jobban, és voltak, ahol gyengébben teljesített a magasra húzott kisautó, de összességében nem tudta túlszárnyalni ferdehátú rokonának négycsillagos teljesítményét.

A három autómodell valójában egy és ugyanaz: mindegyik a Stellantis csoport STLA Medium platformjára épült. Ennek következtében az Euro NCAP csak az egyiküket, a Peugeot 3008-at tesztelte, és ennek megfelelően minden értékelési kategóriában azonos pontszámot értek el.

A városi elektromos szabadidőjárművek lenyűgöző teljesítménnyel bírnak, és az ötcsillagos minőséget sem lehetetlen elérni velük. Azonban ehhez egy különleges opciós csomag igénybevétele szükséges, amely extra vezetőtámogató rendszerekkel van felszerelve. Alapértelmezés szerint a vásárlóknak négycsillagos élménnyel kell megelégedniük.

Mennyiben gyengébb a legnagyobb Dacia négycsillagos kategóriatársainál? Nos, nincs légzsák a két első ülés között, ezért oldalirányú ütközésnél összefejelhetnek az utasok. Ez megint csak egy viszonylag új fejlesztés, amit még nem írnak elő a jogszabályok, az Euro NCAP azonban pontosan azért szankcionálja a hasonló megoldások hiányát, hogy irányt mutasson az autógyártóknak és a jogalkotóknak egyaránt.

Related posts