Egyre növekvő számban választják a magyar nők az utazás új, izgalmas formáit: már nem elégítik ki őket a hagyományos, all inclusive tengerparti pihenések. A kalandvágy és a felfedezés iránti vágy egyre inkább előtérbe kerül.


Benkő Bianka: Budapest turisztikai pozicionálása egykor elsősorban a fiatalabb generációk igényeire épült, és a város arculata is ennek megfelelően alakult. Az utóbbi években azonban egy új trend, a luxusturizmus, egyre inkább előtérbe került, mint potenciális célcsoport. Ez a jelenség viszont nem feltétlenül tükrözi a város teljes spektrumát. Budapest rendkívül sokszínű: míg bizonyos kerületek eleganciájukról és nemzetközi színvonalú szolgáltatásaikról híresek, más városrészek inkább a helyi, autentikus városi életérzést közvetítik. A város gazdag gasztronómiai kínálatában, művészeti központjaiban és izgalmas látnivalóiban mindenki találhat kedvére valót, így Budapest leginkább egy sokoldalú, megfizethető középkategóriás városi célpontként tűnik fel a turisták szemében. A kommunikáció szempontjából elengedhetetlen, hogy a város imázsa hűen tükrözze ezt a változatos valóságot.

A turisták többsége csupán három napig tartózkodik Budapest szívében, és leginkább a jól ismert nevezetességeket keresik fel: a Várat, a Parlamentet és a Hősök terét. Pedig Budapest igazi kincseket rejt, amelyek felfedezése sokkal izgalmasabb lenne egy tudatosabb és fenntarthatóbb turisztikai stratégia révén. Míg Bécs már régóta a regeneratív turizmus irányelveit követi, nálunk még csak most kezdjük felfedezni ezt a területet. A Green Destination konferencián, amelyen részt vettem, sajnálatos módon nem találkoztunk olyan magyar desztinációval, amely hivatalos minősítéssel büszkélkedhetne. Hosszúhetény viszont egy fenntarthatósági díjat nyert el, és mi örömmel képviseltük ezt a példát. Budapest igazi potenciálja tehát még várat magára, de a jövő reményteljes lehet, ha a fenntarthatóságot helyezzük a középpontba.

Mi nem Budapestet akarjuk eladni, hanem egész Magyarországot. Beutaztatással is foglalkozunk, tervezünk túrákat, három fő irányban gondolkodunk: az első Budapest, Dunakanyar, Miskolc környéke, Tard és Tokaj; a második délre hozzánk, Pécs, Villány, Mohács; a harmadik pedig a Balaton, esetleg Béccsel kombinálva. Ez a régió elképesztően gazdag kulturálisan és gasztronómiailag, mégis alig ismerik a külföldiek.

A célunk az, hogy a figyelem ne csupán a fővárosra összpontosuljon, hanem az egész országra kiterjedjen, mindezt fenntartható módon, helyi szolgáltatók bevonásával. Igazi élményekkel szeretnénk gazdagítani a látogatókat: közös főzések, sütések, hímzések és bográcsozások várják őket. Ezek azok a valódi élmények, amelyeket a luxusszállodák nem tudnak nyújtani.

Sajátos kritériumrendszert alakítottunk ki, amely mögött akadémiai tapasztalat áll. Jelenleg fenntartható turizmus mesterszakon tanulok Portugáliában, korábban pedig a Corvinus Egyetemen mélyítettem el tudásomat a turizmusfejlesztés területén. Hosszúhetényi szálláshelyünket e tapasztalatok tükrében hoztuk létre: figyelembe vesszük a nemzetközi normákat, miközben a helyi sajátosságokhoz is igazítjuk megoldásainkat. Kiemelt figyelmet fordítunk az energiahatékonyságra, a vízhasználatra, a hulladékkezelésre, valamint a takarítószerek és mosási folyamatok környezetbarát megválasztására. Emellett aktívan részt veszünk a helyi közösség életében, támogatva rendezvényeket és fákat ültetve. Tevékenységünkkel nem csupán szállást biztosítunk, hanem hozzájárulunk a falu gazdasági fejlődéséhez is.

Az egész ötlet saját élményből indult, mi évente egyszer elutaztunk csak nők, teljesen vegyes korosztály, de mindenki kikapcsoltak, feltöltöttek ezek az utak. Rájöttünk, hogy a nőknek óriási szükségük van egy olyan utazásra, ahol nem kell a családjukért felelni, ahol nem kell figyelni, ki mit eszik, ki milyen programra akar menni.

Ezért indítottuk el a női utazási irodánkat, ahol a hangsúly a nők kikapcsolódásán és a helyi női közösségek támogatásán van. Muszlim országokban különösen lényeges, hogy olyan programokat válasszunk, amelyek erősítik a helyi nőket, hiszen számukra ezek a tevékenységek jelentős értéket képviselnek. Míg egy férfi talán nem találja vonzónak a helyi hímzést vagy szőnyegszövést, addig egy nő számára ezek az élmények a kirándulás igazi fénypontjai lehetnek.

Marokkóban egy helyi női kooperatívával működtünk együtt, ahol lehetőségünk nyílt megismerni a tradicionális szőnyegkészítés csínját-bínját. A tanfolyam során megtanultuk a gyapjú alapos mosását, a fonás és festés fortélyait. A nap végén mindannyian ráébredtünk, hogy egy 100 eurós szőnyeg mögött mennyi precíz és fáradságos munka rejlik. Nem a bazárok forgatagában vásárolunk, hanem közvetlenül a közösségtől, ami nemcsak mélyebb élményt nyújt, hanem sokkal értékesebbé is teszi a vásárlást.

A program során nem csak nézelődünk, hanem részt veszünk a mindennapokban: együtt főzünk, együtt tanulunk, együtt alkotunk. Ez nem egy all inclusive nyaralás, hanem egy valódi kultúracsere. A résztvevők nem turisták, hanem vendégek.

Sokan azt hiszik, hogy drágák, de valójában nem feltétlenül. Például Marrakeshben részt veszel egy főzőkurzuson, egy hammamon, egy masszázson - ezek benne vannak a csomagban. Nem rohanunk végig tíz városon, hanem elmélyülünk egy helyen. A programok minősége és mélysége miatt az ár-érték arányuk nagyon jó. Volt, aki azt mondta, hogy drága, de amikor végignézte, mi van benne - helyi élmények, kézműves foglalkozások, autentikus szállások - rájött, hogy ez nem összehasonlítható egy buszos körutazással. És mivel sokszor helyieknél szállunk meg, vagy olyan szálláshelyeken, amelyeket helyi vállalkozónők üzemeltetnek, a pénz valóban ott marad, ahol a legnagyobb szükség van rá.

Ez számunkra rendkívül fontos szempont. Nem elegendő csupán az ország ismerete vagy a nyelv beszélése; olyan embereket keresünk, akik valóban a közösség részét képezik, vagy valaha annak voltak. Dél-Koreában például egy helyi kutatóhölgy vezeti a túrát, aki nemcsak mint idegenvezető dolgozik, hanem a fenntarthatóság iránti elkötelezettségünket is képviseli. Közösen alakítottuk ki a programot, és ő maga is meglepődött, mert eddig még nem kapott hasonló felkérést.

A Tahiti túrákat Végh Teodóra vezeti, aki szoros kapcsolatot alakított ki a helyi közösséggel. Rendszeresen részt vesz helyi fesztiválokon, és Magyarországon saját polinéz tánciskolát is alapított. Teodóra nem csupán szakmai tudásával, hanem személyes kapcsolataival is gazdagítja az utazók élményét. Férje, aki szintén a kultúra iránti szenvedéllyel közelít, megtanult dobolni, és együtt egy több száz fős közösséget hoztak létre itthon. Az ilyen elkötelezett emberekre bízzuk az utazásokat, mivel ők nemcsak információt osztanak meg, hanem valódi élményekkel ajándékozzák meg az utazókat.

Nem kizárásról van szó, hanem fókuszról. Volt már olyan férfi, aki jelentkezett, és amikor elmondtam, hogy ez most csak nőknek szól, azt válaszolta, hogy teljesen megérti, és támogatja a kezdeményezést. A női utazások célja, hogy a résztvevők valóban kikapcsolódhassanak - ne kelljen figyelniük a családjukra, ne kelljen logisztikázni, csak jelen lenni.

Ráadásul ezek az utak a helyi nők támogatásáról is szólnak. Muszlim országokban a nők számára sokkal komfortosabb, ha csak női csoport érkezik - a férfiak jelenléte sokszor visszatartó lehet, még ha formálisan be is engednék őket. Ezért alakítottuk ki úgy a programokat, hogy a nők számára izgalmasabbak legyenek - testi kényeztetés, fenntartható shopping, helyi kozmetikumok, kulturális élmények.

A dél-koreai kalandunkat Sándor Hajnalkával, elismert Korea-szakértővel közösen terveztük meg. Hajnalkának köszönhetjük az ötletet, hogy fedezzük fel a Csedzsu szigetét, ahol a legendás búvárnők élnek. Ezek a bátor nők, akik szabad tüdővel merülnek, nem csupán saját magukat, hanem családjukat is eltartják a tenger ajándékaiból. Ez a női közösség rendkívüli, önálló és erős, mély kapcsolatot ápol a természettel, amely körülveszi őket.

Felfedezzük a női egyetem varázsát is, ahová egyébként nem lenne lehetőségünk belépni, ha nem volna helyi partnerünk. Olyan szállásokat választunk, amelyek fenntartható minősítéssel bírnak, aktívan részt vesznek szociális kezdeményezésekben, vagy a helyiek üzemeltetik őket. Például van olyan hely, ahol a földön alszunk – tradicionális, mégis kifinomult és autentikus élményt kínáló szállásokon. Kulcsfontosságú számunkra, hogy az európai utazó kényelmesen érezze magát, miközben valódi helyi élményeket élhet át.

Szaúd-Arábia igazi felfedezést jelentett számomra. Amikor először léptem be az országba, nem előítéletek, hanem egy korábban kialakult, erőteljes kép élt bennem az országról. Az emberek többsége általában az elnyomásra, szigorú vallási szabályokra és zárt társadalomra asszociál, ha meghallják ezt a nevet. Azonban a valóság, amit ott megtapasztaltam, merőben eltért a megszokott elképzelésektől.

Mosolygó nőket figyeltünk meg, akik élvezettel beszélgettek a kávézók teraszain, és láthatóan teljesen kényelemben érezték magukat, egyáltalán nem tükröződött rajtuk az elnyomás érzése. Idegenvezetőnk megosztotta velünk, hogy a férfiak számára szent kötelesség gondoskodni a nőkről, amíg közös háztartásban élnek - legyen szó lányukról, feleségükről vagy testvérükről. A nők számára ez a helyzet nem teher, hanem inkább egyfajta biztonságot és védettséget jelent.

Ami különösen megfogott, az a közbiztonság és a vendéglátás színvonala - messze kiemelkedő volt, összehasonlítva sok más helyszínnel, ahol eddig jártam. Az idegenvezetőnk azt mondta: a gyerekei hajnal háromkor is kimehetnek az utcára, mert nincs közbiztonsági probléma. És amikor megkérdeztük, miért nincs alkohol az országban, azt válaszolta: "Mi nem engedhetjük meg magunknak, hogy úgy viselkedjünk, mint a többi liberalizálódó arab ország akik engedik az alkoholt. Nekünk Mekka és Medina öröksége a felelősségünk." Ez egy teljesen más szemlélet, és lássuk be, nagyon sok mindenben igazuk van. A turizmus most kezd felfutni náluk, mert tudják, hogy az olaj nem tart örökké. Olyan tempóban dolgoznak, hogy Szaúd-Arábia szerintem vezető lesz a luxus fenntartható turizmusban.

Sokan hajlamosak azt feltételezni, hogy a luxus és a fenntarthatóság kizárják egymást, pedig ez távol áll a valóságtól. A világ különböző pontjain már létezik a "luxus ecoturizmus" koncepciója - olyan utazók számára, akik rendelkeznek a szükséges anyagiakkal, de tudatosan kívánják költeni pénzüket. Egy remek példa erre az a szállodalánc, ahol az éjszakai tartózkodás ára egymillió forinttól kezdődik. Minden helyszínen dedikált fenntarthatósági csapat működik, és kutatóközpontok is találhatók, ahol például a Maldív-szigeteken tengerbiológusok dolgoznak a korallzátonyok újjáépítésén. Ez a megközelítés remekül ötvözi a luxus élményét a környezettudatos szemlélettel.

Ez a modell számomra teljes mértékben elfogadható. A cél nem az, hogy mindenki a legolcsóbb utazásokat válassza, hanem hogy azok, akik útra kelnek, tudatában legyenek tetteik következményeinek, és felelősségteljesen hozzájáruljanak a helyszínekhez. A repülés, mint tudjuk, nem a legfenntarthatóbb módja a közlekedésnek, de ha már elindulunk, törekedjünk arra, hogy a lehető legjobban támogassuk a helyi közösségeket: válasszunk helyi szolgáltatókat, támogassuk a gazdaságokat, és figyeljünk arra, hogy minimális ökológiai lábnyomot hagyjunk magunk után.

Nálunk minden utazás után egy különleges visszacsatolási folyamatot alkalmazunk, amely magában foglal egy adományrészt is, ami a csomagunk része. Ez az összeg fejenként 25-50 euró között mozog, az út árától függően. Az adományt kettéosztjuk: az egyik felét egy magyar alapítványnak, míg a másik felét egy helyi szervezetnek juttatjuk el. Például, ha egy dél-koreai túrán 20 utas vesz részt, az már 200-200 ezer forintot jelent, ami olyan összeg, amiből valódi és tartós változások érhetők el.

A vállalkozásunk még csak most bontogatja szárnyait, hiszen hivatalosan novemberben indítjuk el első utunkat Marokkóba. Ezt követően márciusban újra visszatérünk ugyanarra a lenyűgöző helyre, majd áprilistól új desztinációk várnak ránk: Mauritius, Dél-Korea, Grúzia és Örményország. A bejegyzés már elkészült, ám a MUISZ-tagsághoz egy évnyi működés szükséges. Izgatottan várjuk a jövőt és az új kalandokat!

Nem akartam külföldön bejegyeztetni, mert akkor kimaradunk a magyar pályázati forrásokból, és a magyar utasoknak is nehezebb lenne utalni.

Novemberben hat fővel indulunk Marokkóba, de még lehet csatlakozni. A magyar utasoknak kell egy kis idő, mire rászánják magukat - fél-egy év, mire az összekuporgatott pénzt utazásra költik. A márciusi túránk már félig betelt, több mint tíz fő van, és még tíz hely kiadó. Dél-Koreában már nyolc-kilenc fő jelentkezett, tehát ha időben hirdetünk, meg tudnak telni a túrák.

Fő célunk, hogy egy erős közösséget formáljunk, amely valódi értékeket teremt. Olyan lehetőségeket szeretnénk biztosítani, amelyek nemcsak nekünk, hanem a helyi lakosoknak is hasznot hoznak. Ez számunkra egy szenvedélyprojekt, amit teljes szívvel valósítunk meg. Nem az anyagi gyarapodás hajt minket, hanem az, hogy minden résztvevő jól érezze magát, és hogy a bevételek valóban a megfelelő helyre jussanak.

Éves szinten ez jelentős összeg, több millió forint, amit visszaforgatunk a közösségbe. Ez nem csupán egy szép gesztus, hanem egy alapelv számunkra. Nem alkudozunk a helyi mesterekkel, és nem kérünk árengedményt, mert tisztában vagyunk azzal, hogy az ő munkájuk valódi értéket képvisel. Ha egy nő kézzel sző egy szőnyeget, akkor nem csupán az árát nézzük, hanem értékeljük a mögötte álló fáradságot és kreativitást.

Related posts