Egy régi vasúti tragédia most ismételten felkavarja a görög politikai életet.


Görögországban a két évvel ezelőtti 57 áldozattal járó tempi vasúti baleset kormányzati felelősségének eltitkolása miatt pénteken tömegek vonultak az utcákra, és általános sztrájkot is meghirdettek a kormánnyal elégedetlenek.

Pénteken Athén utcáit megrázta a feszültség, amikor a tüntetők benzinbombákat dobáltak és szemeteskukákat gyújtottak fel. A városban több százezer görög vonult utcára, hogy részt vegyen az ország legsúlyosabb vonatbalesetének második évfordulójára szervezett országos demonstráción – tudósít a Reuters.

A köz- és magánszektor szakszervezetei 24 órás általános sztrájkot hirdettek, ami azt jelenti, hogy a hajók mozdulatlanul állnak, a repülők nem emelkednek a levegőbe, és a vonatok a pályaudvarokon várakoznak. Az ország számos városában az üzletek és vállalkozások is bezárják kapuikat néhány órára. Az éjszakai szórakozóhelyek sem nyitják meg ajtóikat, sőt, Anna Vissi, Görögország egyik legismertebb zenei ikonja is lemondta péntek esti fellépését – számol be róla a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Privátbankár, amely részletesen ismerteti a sztrájk mögött álló okokat is.

Pénteki pillanatkép Thesszalonikiből:

A legfrissebb közvélemény-kutatások alapján a görög lakosság körében megfigyelhető, hogy tízből hét ember úgy gondolja, a kormányzó Új Demokrácia párt igyekszik megóvni a tragédia felelősségét viselő politikai szereplőket. Az athéni kormány határozottan cáfolja ezeket a vádakat – írja az Euractiv. Ennek ellenére számos kulcskérdés továbbra is megválaszolatlanul áll, például hogy a baleset során érintett tehervonat illegális üzemanyagot szállított-e, ami a hatalmas robbanást okozhatta.

Az InterCity 62-es személyvonat 2023. február 28-án, éjfél körül tragikus balesetet szenvedett el, amikor frontálisan ütközött egy tehervonattal Tempi falu közelében, Larissza térségében, Görögország középső részén. Ez a katasztrófa az ország vasúti történetének legnagyobb tragédiája, amely során 57 ember, köztük számos diák, életét vesztette. A fiatal utasok, akik rendszeresen használták ezt az útvonalat, szörnyű sorsra jutottak, és az incidens következtében számos ember megsérült. A baleset mélyen megrázta a közvéleményt, és hatalmas fájdalmat okozott az érintett családoknak.

A vonatbaleset előtt nyolc nappal Kosztasz Karamanlisz, aki akkoriban a közlekedési tárcát vezette, határozottan elutasította az ellenzék vasúti biztonsággal kapcsolatos aggályait. "Szégyen, és számomra is zavarba ejtő, hogy ilyen biztonsági kérdéseket vetnek fel" - fogalmazott. A tragikus esemény után, március 2-án, lemondott posztjáról, ezzel vállalva a "politikai felelősséget."

A biztonsági protokollokkal ellentétben a baleset helyszínét március 4-én megtisztították, megsemmisítve ezzel kulcsfontosságú bizonyítékokat. A helyi ügyész tagadta, hogy ilyen utasítást adott volna, ami azt jelenti, hogy az utasítás kizárólag a kormánytól érkezhetett.

Az áldozatok családtagjai azzal vádolják a hatóságokat, hogy szándékosan próbálták eltüntetni az ügy körüli nyomokat.

A magyar vasúti rendszer helyzete régóta aggasztó problémákat vet fel. A MÁV-inform Facebook-oldalán rendszeresen olvashatunk a késésekről és a járatok kimaradásáról. Ezek a nehézségek általában a vasúti pálya leromlott állapotából, a felsővezetékek megszakadásából, a járművek hiányából vagy műszaki hibákból adódnak.

A Publicus Intézet által a Népszava megbízásából végzett kutatás rávilágít, hogy a magyar lakosság jelentős része kritikusan vélekedik a vasúti közlekedés jelenlegi helyzetéről. Sokan nem hajlandók elfogadni, hogy a MÁV járművei és vasúti pályái már harminc éve lemaradásban állnak, ami súlyosan befolyásolja a közlekedés színvonalát és megbízhatóságát.

Lázár János, az építési és közlekedési miniszter, január 8-án tartott sajtótájékoztatóján határozottan reagált a közlekedési biztonság kérdésére. A tájékoztató során a miniszter kijelentette: "Amennyiben valaki súlyos sérülést szenved vagy életét veszti egy vasúti baleset következtében Magyarországon, azonnal lemondok." Ezt a megjegyzést a 444 által közzétett videóban láthatjuk.

Ezt követően, 2025. február 2-án, Bagnál tragikus módon egy vonat halálra gázolt egy embert. Az Építési és Közlekedési Minisztérium az esettel kapcsolatban kijelentette, hogy "a gázolás nem a MÁV felelőssége", ezért Lázár János nem látta indokoltnak a lemondását. Nyilatkozata szerint csak abban az esetben vállalna felelősséget és lépne vissza, ha a baleset a MÁV hibájából következett volna be – számolt be róla a Telex.

A magyar vasúti rendszer állapotával kapcsolatban Lázár János elismerte, hogy a MÁV jelenlegi helyzete nem kielégítő, és kijelentette, hogy 30 év lemaradását nem lehet két év alatt behozni, de négy év alatt lehetségesnek tartja a felzárkózást.

Hazai vonatkozásban, riporterünk a Tisza Párt első nagyszabású országos gyűlésén, február 15-én, Magyar Péter vezető ellenzéki politikust faggatta egy általános sztrájk lehetőségéről. Az interjú a Klasszis Média Youtube-csatornáján tekinthető meg.

Related posts