A kataszteri hivatalok megnyitása sajnos lassú ütemben halad előre, és Dunaszerdahelyen még mindig nem lehetséges a szükséges ügyintézés.
Az ország telekkönyvi (kataszteri) hivatalainak közel fele még a nyilvántartásukhoz kapcsolódóan tapasztalt súlyos kibertámadás után 13 nappal sem tud zavartalanul működni, csupán jelentős korlátozásokkal tudják ellátni feladataikat.
A hivatal jelenleg korlátozott üzemmódban működik: a beadványokat továbbra is fogadják, azonban nem tartoznak azok közé az ügyek közé, amelyek teljes mértékben kinyithatók és zavartalanul működhetnek - mondta el Rudický Norbert, a járási hivatal vezetője érdeklődésünkre.
"Csak annyit mondhatok, hogy amint útnak indulunk, azonnal értesítünk benneteket. Minden erőnkkel azon vagyunk, hogy a lehető leghamarabb elindulhassunk" - válaszolta az elöljáró, amikor megkérdeztük, miért maradt a helyzet változatlan Dunaszerdahelyen. Hozzátette, hogy létezik egy feladatlista, amit el kell végezniük, de a pontos tartalmát nem osztotta meg velünk.
A kataszteri hivatalok a járási hivatalok szervezeti keretének fontos elemei, amelyek a belügyminisztérium felügyelete alatt működnek. Szakmai és metodikai szempontból azonban a Geodéziai, Kartográfiai és Kataszteri Hivatal (ÚGKK) irányítása alatt állnak. Ezek a hivatalok az ÚGKK által fenntartott nyilvántartásokat és informatikai rendszereket használják, miközben az ÚGKK közvetlenül a kormányhivatal irányítása alá tartozik.
"A belügyminisztérium sajtóosztálya szerint az ÚGKK, mint a rendszer üzemeltetője, köteles folyamatosan tájékoztatni a közvéleményt a helyzet változásairól, valamint az egyes kirendeltségek által elérhető szolgáltatásokról."
Arról tájékozódtunk, milyen prioritások vagy feladatok alapján állhatnak vissza rendes, hétköznapi üzemmódba az egyes hivatalok, és mi az oka, hogy ugyan 44 ilyen kirendeltség (előfordul, hogy egy járáson belül több is működik), már működik, de Pozsonytól Léváig, tehát Délnyugat-Szlovákiában egy sem. A legközelebb Nagyszombatban vagy Nyitrán, de ott is csak a saját kataszterüket érintő ügyekben.
Hozzátette, hogy ebben az esetben a belügyminisztérium lényegében csak információkat ad át a hivatalok működéséről, és nem hoz döntéseket. Hasonló módon járnának el a környezetvédelmi, földhivatali és közlekedésügyi főosztályok is, amelyek mindegyike a környezetvédelmi, földművelésügyi és közlekedésügyi minisztérium szakmai felügyelete alá tartozik.
Azt tehát továbbra sem tudni, hogy milyen ütemterv szerint nyithatnak meg az egyes járási kataszteri hivatalok, és nem kaptunk választ arra sem, hogy mi az, ami miatt az említett mélyellenőrzés Dunaszerdahely, Komárom, Galánta vagy épp Érsekújvár esetében lassabb.