Csak egy átmeneti hiszti vagy az ADHD tünetei? - Íme néhány figyelmeztető jel, amire érdemes odafigyelni | szmo.hu


Érdekes lenne felfedezni, milyen támogatást nyújthat a gyerekünknek az iskolai pszichológus, és vajon érdemes-e felkeresni őt. Milyen lehetőségek állnak rendelkezésre, és milyen problémákra adhat megoldást a szakember?

Tegyük a szívünkre a kezünket, és nézzünk szembe a valósággal: valóban megbízunk az iskolapszichológusban? A lelki egészség iránti elutasítás még mindig jelen van, és sok tévhit kering a köztudatban. Sokan azt hiszik, hogy pszichológushoz csak azok járnak, akik "bolondok", pedig a megfelelő időben kapott lelki támogatás sok esetben megóvhat minket a komolyabb mentális problémáktól. Mit tennénk, ha a gyermekünk hirtelen megváltozna, visszahúzódóvá válna, és szorongana az iskolába járás gondolatától? Kihez fordulnánk segítségért, hogy támogassuk őt ebben a nehéz helyzetben?

Sokan tartanak attól, hogy iskolapszichológushoz forduljanak, míg mások, hiába keresnek segítséget, nem találják meg azt. A fiatalok lelki támogatására ma sokkal nagyobb szükség van, mint valaha. Megvizsgáltuk, miért nem működik a jelenlegi rendszer, és milyen lépéseket lehetne tenni a helyzet javítása érdekében.

Mielőtt kivesézzük a rendszert, itt egy történet egy anyáról és a lányáról, akik a saját bőrükön tapasztalták meg, hogy milyen következményekkel jár, ha egy kamasz nem kap időben segítséget. A történet szereplői egy budapesti iskolában kértek segítséget, és mivel a mai napig nem sikerült kimászniuk ebből a nehézségből, anya és lánya a nevük megváltoztatását kérték. Anna szívszorító története sajnos nem egyedi, lánya, Nóra, mindig is csendes, visszahúzódó gyerek volt, de a gimnázium első évében ez tovább fokozódott.

a találkozón valami váratlan dolog történt. Nóra, aki addig szinte hallgatag volt a problémáival kapcsolatban, hirtelen megnyílt a pszichológus előtt. Anna szíve tele volt aggodalommal, de egyben reménnyel is. "Azt hittem, hogy a pszichológus segítségével talán megérthetem, mi zajlik a lányomban" – meséli. A találkozó után Nóra arca megkönnyebbült, de Anna számára ismeretlen érzések kavarogtak: a lányával való kapcsolatukban valami megváltozott. "Miközben a pszichológus kérdéseire válaszolt, észrevettem, hogy Nóra nemcsak a saját érzéseit, hanem a bennünket körülvevő világot is másképp látja. Mintha egy új dimenzió nyílt volna meg előtte" - mondja Anna. Ettől a pillanattól kezdve Anna elhatározta, hogy minden tőle telhetőt megtesz, hogy támogassa Nórát. Rájött, hogy a tanulmányok mellett a mentális egészség is ugyanolyan fontos, és hogy a lányának szüksége van egy biztonságos környezetre, ahol szabadon kifejezheti magát. "Bármennyire is nehéz, fontos, hogy megértsük egymást, és tudom, hogy együtt képesek vagyunk túllépni ezen" – mondta Anna, miközben a jövőbe tekintett, remélve, hogy a közös útjuk során Nóra talán ismét felfedezi a világ szépségeit.

Azt osztotta meg velem, hogy a pszichológusa nem értette meg igazán a helyzetét, és nem tudott segíteni rajta. A szakember azt tanácsolta neki, hogy próbálja meg pozitívabban szemlélni a dolgokat, de ez nem hozta meg a várt megkönnyebbülést a szorongásával kapcsolatban.

A tavasz beköszöntével a helyzet egyre súlyosabbá vált, és Nóra végül hetekre elzárkózott a külvilágtól. A tanév végére már magántanulói státuszt kért, de Anna erről hallani sem akart. A nyár végén, amikor az édesanya a Balatonnál sétált, csak ott látta mosolyogni a lányát, aki az utóbbi időszakban jelentősen lefogyott. Máig rejtély számára, hogy mi állhat Nóra depressziója mögött. Az új tanévet mindenesetre magántanulóként kezdi, és noha Anna anyagilag nem engedheti meg magának a költségeket, elhatározta, hogy keres egy másik szakembert. Reméli, hogy így visszakaphatja azt a boldog, életvidám lányt, akit a gimnázium első éve előtt ismert.

Az iskolapszichológusok és az iskolai szociális segítők szerepe sokrétű, de a legfontosabb feladatuk, hogy támogassák a diákokat lelki, érzelmi és szociális problémáik kezelésében. Székely Zsuzsanna, főállású iskolai szociális segítő a Lélektér Ifjúságsegítő Alapítvány elnöke szerint az oktatási intézményekben dolgozó szakembereknek - legyen szó iskolapszichológusokról vagy iskolai szociális segítőkről - nem a szaktudással van gondjuk, hanem a túlterheltséggel.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy szakember több különböző intézményt szolgál ki, és sokszor csupán néhány órát tud eltölteni egy-egy helyszínen. Az iskolapszichológusok helyzete is ehhez hasonló - fejti ki a szakértő.

Ez frusztrációt okozhat a diákok és a szülők körében is. Milyen problémákkal találkoznak a segítők? Leggyakoribbak a lelki nehézségek, az iskolai konfliktusok, a kiközösítés, a bullying, párkapcsolati gondok, szerhasználati problémák, függőség, tanulási nehézségek és a szorongás, amelyeknek a kezelése még egy sokat látott szakember számára is kihívást jelent. Arról nem beszélve, hogy a legtöbb gyerek akkor jut el először pszichológushoz vagy iskolai szociális segítőhöz, ha már eluralkodott a probléma.

"Gyakori, hogy az esetek csak későn kerülnek a szakemberek elé. Ha egy diák egyre többet lóg az iskolából, mire az iskolapszichológus beavatkozhat, annál nehezebb visszahozni a normál iskolai kerékvágásba. Az ilyen esetekben az iskolapszichológus már csak tűzoltást végezhet." - magyarázza Székely Zsuzsanna. De mi lehet a megoldás? A szakemberektől túl sok értékes időt vesz el az adminisztráció (Fotó: Getty Images)

Be kell látni, hogy az iskolapszichológusok túlterheltsége és a rövid találkozók miatt nehéz hosszútávú eredményeket elérni, ha egy szülő csupán az iskolai segítőre hagyatkozik. Székely Zsuzsanna hangsúlyozza, hogy a szülők is bátran kérhetnek segítséget, ha gyereknevelési dilemmáik vannak, vagy ha úgy érzik, hogy elakadtak egy probléma kezelésében. Amikor pedig a közvetett segítség sem elegendő, érdemes más lehetőségeket is felkutatni. Magyarországon több ingyenes vagy alacsony költségű szervezet működik, ahol szakszerű támogatást kaphatnak a diákok és a szülők. Ilyen például az Ifjúsági Lelki Elsősegély és a Lélektér Ifjúságsegítő Alapítvány.

"Bátorítsuk a szülőket és a fiatalokat, hogy merjenek felfedezni és kihasználni ezeket az alternatív lehetőségeket!"

A kamaszok lelki nehézségei nemcsak kezelhetők, hanem meg is előzhetők, ha időben kérünk támogatást. Mi a helyzet az iskolapszichológiai rendszerrel? Szakértők szerint elengedhetetlen a helyzet javítása érdekében, hogy az iskolapszichológusok munkakörülményeit feljavítsák. "Minden intézményben szükség lenne egy dedikált szakemberre, akik nemcsak megfelelő jövedelmet kapnak, hanem munkájukat is elismerik. Ez lehetővé tenné a végzettségre vonatkozó elvárások szigorítását az iskolai szociális segítők esetében, ami a hatékonyabb működést eredményezne."

Székely Zsuzsanna véleménye szerint az iskolapszichológusoknak rendszeres kapcsolatot kellene kialakítaniuk a diákokkal, míg a szociális segítők fontos szerepet játszhatnának a szülőkkel való együttműködésben és más támogató szervezetek bevonásában. Ez egy lehetséges megoldás, amely hozzájárulhat a rendszer fejlődéséhez. Fontos, hogy ne redukáljuk a fiatalok szorongását csupán a kamaszkori hormonális változásokra, és ne hagyjuk figyelmen kívül, ha a rossz közérzet nem múlik el néhány nap alatt. Kamaszkorban a szélsőséges érzelmi állapotok normálisak, de ha tartós változások történnek, érdemes komolyan venni a helyzetet.

Az Ifjúsági Lelki Elsősegély a 13700 telefonszámon hívható hétköznap 17-21 óra között.

Related posts