Az átlagos Volkswagen dolgozónak körülbelül százezer évnyi munkát kellene végeznie, hogy elérje mindössze tíz évnyi osztalékot.


A Volkswagen vezetése és a munkástanács közötti feszültség egyre nő, miközben a gyártó pénzügyi kihívásokkal küzd. A kínai versenytársak megjelenése új kihívások elé állította a német autóipart, ami arra kényszerítette a cég vezetését, hogy megosztó intézkedéseket vezessenek be. Ezek közé tartozik a német gyárak esetleges bezárása és a munkabérek csökkentése, amelyeket a dolgozók nehezen tudnak elfogadni. A helyzet feszültsége a dolgozók és a cégvezetés között egyre érezhetőbbé válik.

Szerdán a wolfsburgi gyárnál kb. húszezer munkás gyűlt össze egy, az egész céget átívelő megbeszélésre, melyet Oliver Blume vezérigazgató elnökölt és amin Hubertus Heil német munkaügyi miniszter is részt vett - ez talán jelzi, milyen súlyos a helyzet.

Blume azzal érvelt, hogy a költségcsökkentésre és újraszervezésre szükség van az egyre keményebb piac miatt: "A menedzsment nem fantáziavilágban él, egy gyorsan változó környezetben hozunk döntéseket, szóval nagyon sürgősen változtatnunk kell a Volkswagen jövőjének biztosítása érdekében. Ehhez a terveinket már ismertettük."

Nem mindenki ért azonban egyet a lépésekkel, a VW munkástanácsát vezető Daniela Cavallo hevesen tiltakozott az ellen, hogy munkahelyek megszüntetésére és gyárak bezárására lenne szükség, szerinte a VW igazgatótanácsának és nagyobb részvényeseinek is ki kéne vennie a részét a cég jövőjének biztosításából, külön kiemelve, hogy a Porsche és Piech családok ma is heti egymillió eurónyi (kb. 410 millió forint) osztalékot kapnak.

Képzeljék el ezt a szituációt: Minden szombaton lottóznak, és minden alkalommal egymillió eurót nyernek. Egy év elteltével ez már 52 millió euróra rúgna. Így tehát, egész életük során milliomosokká válnak. A jelenlegi helyzethez hasonlítva, ezt a pénzt napjainkban két jelentős részvényesünk, Porsche és Piech, 2014 óta keresik. Az elmúlt tíz év során, 2014-től napjainkig, ez a két üzletember hatalmas összegre tett szert. Ahhoz, hogy egy képzett munkás a német iparban – például a Volkswagennél – elérje ezt az összeget, körülbelül százezer évnyi munkát kellene végeznie.

A kritika kiemeli, hogy a cég vezetősége és a munkavállalók közötti szakadék egyre szélesebb, miközben a munkások talpa alatt egyre inkább forrósodik a talaj a nehezedő körülmények miatt. Cavallino a fokozódó feszültségek közepette megjegyezte, hogy a szakszervezetek Karácsony előtt szeretnének megállapodást kötni a vezetőséggel, de ehhez elengedhetetlen, hogy mindkét fél hajlandó legyen engedményekre.

Ahhoz, hogy előrelépjünk, elengedhetetlen, hogy mindannyian hajlandóak legyünk némi engedményt tenni és kompromisszumokat kötni. Olyan kérdésekről van szó, amelyek esetleg nem nyerik el mindenki tetszését, sőt, néha kifejezetten kellemetlenek is lehetnek. Azonban ez a folyamat elkerülhetetlen, ha valóban szeretnénk közös megoldásra jutni, különben a kompromisszum fogalma csak üres szó marad.

Hétfőn a VW nagyjából százezer dolgozója szüntette be a munkát és további sztrájkokkal fenyegettek, amennyiben nem születik megállapodás. A munkások és a menedzsment közötti tárgyalások negyedik fordulója december 9-ére lett kitűzve, mindkét fél reméli, hogy sikerül elkerülni az összeomlást.

Related posts