A rendszerváltás utáni időszakban sokan küzdöttek a nehézségekkel, de voltak olyan nők is, akik nemcsak hogy megállták a helyüket, hanem egy új karrierpályára is léptek. Ezek a bátor nők nemcsak a hagyományos szerepeket hagyták maguk mögött, hanem új lehe

A műanyag elterjedése és a rendszerváltás robbanásszerű bekövetkezése következtében térségünkben sorra zártak be a gyapjúfilc gyárak, kivéve egyetlen kivételt. A kőszegi Multifelt nemcsak hogy talpon maradt, hanem néhány bátor karrierváltó nőnek köszönhetően teljes mértékben megújult. Számukra a fenntarthatóság nem csupán egy divatos kifejezés, hanem a működésük alapvető pillére is, hiszen olyan, száz százalékig természetes anyagokkal kívánják meghódítani a niche piacokat, amelyek valóban környezetbarátok. Örömmel mutatjuk be a Generali EnterPrize pályázat környezetvédelem kategóriájának 2024-es győztesét!
Létezik egy magyar cég, amely bár 1896-ban alakult, modernkori sikerútját 2016-tól kezdte járni, akkor, amikor két, a multik világát hátra hagyó nő megvásárolta azt. A Multifelt Factory Kft. azonban nemcsak ezért különleges, hanem azért is, mert sok szempontból egyedi és 100 százalékban természetes termékkel hódítja meg a piacot: a gyapjúfilccel.
A kőszegi kalapgyár története 1896-ra nyúlik vissza, amikor két cseh mester megalapította a manufaktúrát azzal a szándékkal, hogy gyapjúfilcből készítsenek elegáns kalapokat. A gyár fénykorában 250-300 munkavállalónak biztosított megélhetést, ám az 1992-es privatizációt követően a termelés fokozatosan csökkent. A piacon bekövetkezett változások, különösen a műanyag termékek megjelenése, tovább nehezítették a helyzetet. Közép-Kelet-Európában az iparág többi képviselője bezárt, csupán a kőszegi gyár maradt meg, mint a gyapjúfilc hagyományainak utolsó bástyája.
Fodor Ilona 2016-ban, akkori partnerével együtt döntött a cégvásárlás mellett. Húsz évnyi tapasztalat után, amit a multivilágban töltött, új kihívások felé fordult. Egy családi barát segítségével ismerkedett meg a Multifelt Kft.-vel, és hirtelen, a semmiből ugrott fejest egy számára teljesen ismeretlen területbe: a gyapjúfilc és nemezgyártás izgalmas világába. Ilona és csapata nem tétlenkedett, hiszen az ötlet megszületésétől a cég megvásárlásáig mindössze egy év telt el. Autodidakta módon sajátították el az új szakmát, amely magában foglalta a cégvezetés és a gyártás irányításának fortélyait is. A kezdetekkor sikerült kidolgozniuk egy olyan stratégiát, amely azóta is irányt mutat számukra:
A sikeres stratégia lényege, hogy a niche piacra összpontosítva, gyorsan és rugalmasan reagáljunk a változó igényekre. Ezt úgy érjük el, hogy a gyapjúfilc nem csupán alapanyagként, hanem feldolgozott termékként is megjelenik, különösen az akusztika területén. Az egyedi termékek kínálata lehetővé teszi számunkra, hogy kitűnjünk a piacon és a vásárlók igényeihez igazodva fejlődjünk.
Olasz Éva a Magyar Divat & Design Ügynökség divízióigazgatójaként 2018-ban találkozott a branddel először. Éppen a Magyarországon még működő gyárakat kutatta, amikor rábukkant a Multifelt Kft.-re. Őrzi azt a füzetet, amiben felírta a gyár nevét és mellé rajzolt egy szívecskét.
Arra gondoltam, hogy ha egy ilyen gyárnak egyszer a tulajdonosa lehetek, akkor rengeteg szép dolgot csinálhatnék
Éva emlékei között élénken él az a pillanat, amikor legutóbb az Őrségben járt, ahol a birkatenyésztés rejtelmeit fedezte fel. A nyírás után azonban egy váratlan problémával szembesült: a rengeteg birkaszőrrel nem tudott mit kezdeni. Az ötlet, hogy saját gyárat alapítson, folyamatosan motoszkált a fejében, így végül felhívta Ilonát, hogy eladja neki a gondolatát. Nem sokkal később már cégtársakként vágtak bele közös álmaik megvalósításába.
Ilona és Éva nem a véletlenre bízták a dolgokat. Éva csatlakozása után alaposan körülnéztek a piacon, és felfedezték, hogy Nyugat-Európában a gyapjú újra népszerűvé vált. Eme anyag főként a hangszigetelő képessége miatt vált keresetté, különösen az irodák világában, ahol az építtetők és üzemeltetők egyre nagyobb figyelmet fordítanak erre a tulajdonságra. Magyarországon még csak most kezdik felfedezni a gyapjúfilc akusztikai előnyeit, de a helyi vállalkozók már elkötelezetten hisznek az anyag hangszigetelési lehetőségeiben. A cég jövőképe és üzleti stratégiája is erre a meggyőződésre építkezik.
A Multifelt fő irányvonalának kialakulása egy különleges utat tükröz: céljuk, hogy a vásárlók számára egyedi akusztikai megoldásokat kínáljanak, figyelembe véve a specifikus igényeiket. Ezt a folyamatot úgy valósítják meg, hogy saját maguk állítják elő a gyapjúfilcet. Az általuk működtetett filcgyár, amely akusztikai termékeket is gyárt, valóban egyedülálló koncepció Európában – fogalmaz Ilona.
Az akusztikai vonal kezd beérni, és bíznak abban, hogy exportra is tudnak majd termelni. Optimizmusuk nem alaptalan, hiszen legközelebbi versenytársuk Németországban és Olaszországban van. Az ottani filcgyárak nagyok, így más gyártási mechanizmusokra álltak rá - óriási mennyiségben gyártanak standard terméket. Emiatt lett szerencsés a hazai üzem gyártási modellje: kisebb szériában, egyedi paraméterű igényeket is kiszolgálni a versenytársaktól elfordult vevőknek. E koncepció eredményeként nem véletlen, hogy külföldi ügyfelek is keresik őket Németországból, Franciaországból, Romániából.
Amikor 2016-ban új vezetés alá került a gyár, a gyapjúfilcet még tekercsekben és méterben állították elő, különféle minőségi szinteken és vastagságokban. Az új tulajdonosok azonban átalakították a gyártási folyamatot, modernizálták a működést. "Korábban a vállalat mindig azt próbálta értékesíteni, amit előállított. Mi viszont egy teljesen más megközelítést hoztunk, hiszen most már azt gyártjuk, amit valóban el tudunk adni" - osztotta meg Ilona.
A Multifeltet olyan egyedi jellemzők határozzák meg, amelyek biztosítják a piaci versenyképességét. A gyártás folyamatának középpontjában Magyarország áll, így a logisztikai lánc jelentősen lerövidül. Az egyedi méretre gyártás lehetősége mellett Éváék nemcsak felmérik a vásárlók igényeit, hanem szükség esetén a termékek helyszíni telepítését is elvégzik. Kiemelkedően fontos, hogy az alapanyag, a gyapjú, rendkívül tartós, időtálló, természetes és megújuló, amely nem csupán a fenntarthatóságot szolgálja, hanem környezetbarát alternatívát nyújt a műanyag filcekkel szemben.
Ahhoz, hogy valóban megértsük a fenntarthatóság működését a gyakorlatban, érdemes közelebbről megvizsgálni a gyártási folyamatokat, különösen a gyapjú feldolgozásának lépéseit. A birkák nyírása évente kétszer zajlik, ami lehetőséget ad a gyártóknak arra, hogy friss, természetes alapanyaghoz jussanak. A kőszegi gyárba érkező gyapjúszőr bálákban érkeznek, és az első lépés a gyapjúfilc előállítása, amely már önálló méteráru formájában értékesíthető. De a gyártási folyamat itt nem ér véget: a gyapjúfilcből ruházati cikkek, ajándéktárgyak, sőt kárpitozási anyagok is készülhetnek. A gyapjú egy része méteráruként kerül piacra, míg másik részét akusztikai termékek előállítására használják, vagy filcalapú termékek - például táskák, tolltartók és neszesszerek - gyártásához fordítják. A Multifeltnél a legnépszerűbb termékkör jelenleg az akusztikai panelek kollekciója, ami a fenntartható anyaghasználat és a kreatív újrahasznosítás példája.
A gyapjú természetes, lebomló és komposztálható alapanyag, amelynek feldolgozása során teljesen elkerüljük a vegyi és szintetikus anyagok alkalmazását, egészen a festésig – emeli ki Ilona. Hozzáteszi, hogy a festékek is a legmodernebb, környezetbarát megoldások közül kerülnek kiválasztásra, így elkerülhetők az egészségre ártalmas komponensek. A filc előállítása során víz, gőz és magas hőmérséklet együttes hatása szükséges, ami a kézi nemezelés gépesített változatát jelenti. Fontos, hogy az így készült gyapjúfilc nemcsak komposztálható, hanem a gyártás során keletkező melléktermékek egy része is újrahasznosítható a folyamatban.
Éva és Ilona folyamatosan azon töprengenek, miként lehetne értékesíteni a megmaradt filcet, hiszen a gyártási folyamat során számos olyan melléktermék keletkezik, amelyek nem csupán hulladék. Ambíciójuk, hogy az el nem használt, szemetesbe kerülni hívott anyagokat beépítsenek az új akusztikai termékek előállításának folyamatába, így körforgásos megoldásokat találva a fenntarthatóság érdekében.
A fel nem használt anyagokat nem tekintik hulladéknak - hiszen nem azok -, ezért nem kerülnek kidobásra. Ehelyett külön helyiségekben tárolják őket, és folyamatosan új lehetőségeken gondolkodnak, hogy miként lehetne azokat kreatívan újrahasznosítani.
Amikor jelentkeztek a Generali EnterPrize programjára, már létezett a fejükben egy koncepció, hogyan valósítsák meg céljukat: a Zero waste gyártást. Ennek elérésében óriási löketet adott az, hogy a Multifelt Kft. nyerte 2024-ben a kkv-k támogatására néhány évvel ezelőtt indított program környezetvédelmi kategóriáját. A program arra törekszik, hogy ösztönözzék a hazai kis- és középvállalkozásokat arra, hogy a fenntarthatóságot beépítsék a mindennapjaikba. A Generali a program által platformot és láthatóságot biztosít azoknak a cégeknek, akik ezen elvek mentén építik fel működésüket, és jutalmazzák a legjobb sikertörténeteket: inspirálva a kis- és középvállalkozókat a fenntartható üzleti modellek kidolgozására a munkavállalói jólét, a mikroközösségek iránti felelősségvállalás és a környezetvédelem területén.
A 7 millió forint támogatás révén Fodor Ilona és Olasz Éva egy innovatív öko-akusztikus panel prototípusát fejlesztették ki, amely a melléktermékek felhasználásával készült. E panelek nem csupán 100%-ban természetes anyagokból állnak, hanem kiemelkedő hangelnyelő tulajdonságokkal is rendelkeznek.