A Nexperia körüli feszültségek komoly hatással lehetnek a világ autóiparának működésére.
 
Ismét a félvezetőipar okozhat válságot az autógyártásban. A holland Nexperia, amely több millió jármű alapvető áramköreit gyártja, néhány hét múlva kifogyhat a raktárkészletből. A kínai-amerikai kereskedelmi háború miatt kialakult helyzet a világ autóiparának újabb leállását vetíti előre.
A Nexperia olyan alapvető, mégis kulcsfontosságú chipeket állít elő, amelyek nélkülözhetetlenek a világítás, a klímaberendezések és az ablakemelő rendszerek zavartalan működéséhez. E chipek hiányában az autógyártás gyakorlatilag lehetetlenné válik. A vállalat figyelmeztetése szerint a készletek hamarosan kimerülhetnek, ami világszerte gyártási leállásokhoz vezethet.
A válság mögött komoly geopolitikai feszültségek húzódnak meg. Tavaly az Egyesült Államok és Kína között újra fellángolt a vámháború, amelynek során Washington szankciókat alkalmazott a kínai tulajdonú Wingtech és annak leányvállalatai, így a Nexperia ellen is. Peking erre reagálva korlátozta a ritkaföldfémek kivitelét, és szigorúbb exportengedélyeket vezetett be a Nexperia kínai gyárai számára – állítja a vezess.hu.
A holland kormány a nemzetbiztonság védelmére hivatkozva átvette a Nexperia irányítását, amire Kína azonnal válaszlépésekkel reagált. Ez a lépés globális szinten is komoly következményekkel járhat, hiszen a Nexperia termékei nélkül több autógyártó is képtelen lesz folytatni a gyártást, ami több kontinensen is zűrzavart okozhat a termelésben.
Az autóipari gyártók mostanság nagyon megfontoltan nyilatkoznak, hiszen az alternatív beszállítók integrálása nem egy leányálom. A Nexperia által előállított egyszerű integrált áramkörök komoly minősítéseken estek át, ezért más gyártók termékeivel való gyors helyettesítés nem egyszerű feladat. Az új tanúsítás megszerzése hónapokat, sőt akár éveket is igénybe vehet.
A chiphiány már nem először gátolja meg az autógyártás ütemét: a 2020-2022 közötti időszakban a félvezetőpiac zavarai miatt hónapokra leálltak a gyártósorok Európában és az Egyesült Államokban. Jelenleg hasonló helyzet körvonalazódik, ám most politikai háttér áll a problémák mögött.
A helyzet ismét rávilágít arra, mennyire sérülékeny az autóipar a globális ellátási láncokon belül, különösen akkor, ha alapvető alkatrészek gyártása néhány kulcsszereplő kezében összpontosul. Ha a Nexperia körüli válság nem rendeződik gyorsan, az iparág néhány héten belül a pandémia utáni legsúlyosabb termelési leállásával nézhet szembe.




