2024-ben Magyarországon a független filmgyártás virágzásnak indult, hiszen a független alkotók számos új művet hoztak létre, megelőzve ezzel az állami támogatású filmek számát. Az innovatív ötletek és a kreatív megvalósítások sokszínűsége jellemezte ezt a
"Ez nem csupán egy új struktúra, hanem egy menekülési lehetőség" - olvasható volt a tavaly év eleji cikkünk címében, ahol a magyar független filmek robbanásszerű, gyakran kényszerű növekedéséről számoltunk be. Azóta a számok is megerősítik ezt a tendenciát: a 444 észrevette Konkol Máté filmes év végi Facebook-bejegyzését, amelyben arról tájékoztat...
A Vajna-korszakban a fikciós mozifilmek mindössze egyharmada készült Filmalap támogatásával, de az NFI megalakulásával ez a tendencia kezdett megváltozni. 2024-re pedig már egyértelműen átbillent a mérleg: az állami intézmény kevesebb filmet mutatott be, mint az alternatív finanszírozású alkotócsapatok. Az NFI összesen hat filmet produkált (ha figyelembe vesszük a műfaji sokszínűség miatt a kiváló Kék Pelikánt is), míg független producerek tíz új filmet mutattak be, köztük az Azahriah-filmet is. Ez másfélszeres különbséget jelent! Továbbá, míg az NFI filmjeit 561.277 néző látta, a független alkotásokra 589.145 ember volt kíváncsi (2025. január 1-ig).
Konkol persze emlékeztet mindenkit arra, hogy önmagában sem a mennyiség, sem a magas nézőszám nem jelent minőséget, viszont ha "csak felületesen nézünk is rá filmipari szemmel a számokra", egy dolog szerinte kiemelkedő:
a 10 függetlenfilm stábja önkéntes vagy alulfizetett munkával szerzett több bevételt (vagyis: ért el hatalmas marketing-büdzsé nélkül több nézőt), mint a hol korrekt (elsőfilmek), hol bődületes (Most vagy soha) összegből dolgozó stábok. Ráadásul sajnos nem is a Nyersanyagra vitték el kötelezően választható módon az iskolai évfolyamokat.
Konkol szavai szerint a függetlenfilmes csapatok összefogása elengedhetetlen, hiszen így a "magányos bozótvágás" tapasztalata is kevésbé elszigetelt és kimerítő lehet. Ezzel a közösségi együttműködéssel nemcsak a kreatív folyamatok gazdagodnak, hanem új lehetőségek is nyílnak, amelyek által a függetlenség több dimenzióban is megélhetővé válik.
Az év legnézettebb magyar filmje Herendi Gábor NFI-támogatás nélkül készült Futni mentemje volt, több mint 330 ezer nézővel. Kritikánk a filmről: